Renkaiden vaihto

30.10.2015
7 arviota
Renkaiden vaihto

Kevään saapuessa on aika vaihtaa renkaat. Talvirengaspakko on Suomessa joulukuun alusta helmikuun loppuun. Kesärenkaiden vaihto kannattaa ajoittaa siten, ettei liukkaudesta ole enää vaaraa.

Renkaiden tarkistaminen

Renkaiden kunto on syytä tarkistaa ennen niiden vaihtamista. Tärkein kriteeri on renkaiden pääurien kulutuspinnan syvyys. Renkaiden urasyvyyden voi mittauttaa liikkeessä tai itse esimerkiksi kahden euron kolikon avulla. Jos kolikon hopeinen reuna jää selvästi uran peittoon, renkaassa on vielä riittävästi kulutuspintaa jäljellä.

  • Lain mukaan uran pitää olla talvirenkaissa vähintään 3 millimetriä ja kesärenkaissa 1,6 millimetriä. Talvirenkaiden turvasuositus loskaisella, lumisella tai jäisellä tiellä on vähintään 6 millimetriä. Kesärenkaiden haasteena on vesiliirron välttäminen, joten käytännössä renkaiden kulutuspinnan syvyyden pitäisi olla vähintään 4–5 millimetriä. Vähimmäisrajoilla autoilija välttää sakot, mutta aidosti turvallisessa autossa on selvästi syvemmät urat.

Tarpeetonta tai epäsuhtaista kulumista voi ehkäistä tarkkailemalla, miten renkaat ovat kuluneet. Jos kulumista on tietyissä reunoissa, ohjauskulmien säädöt on syytä tarkastaa. Ohjauskulma on hyvä tarkastaa myös täysin uusien renkaiden laittamisen yhteydessä. Autoliikkeiden ammattilaisilla on tähän tarvittavat laitteet ja osaaminen.

Renkaiden kunto on hyvä tarkistaa ennen kuin niiden vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi.

Talvirenkaiden vaihto

Säätiedotuksia on hyvä seurata tarkasti loka-marraskuussa. Renkaat on järkevä vaihtaa ennen jääkelejä. Ensilumen sadettua maahan renkaiden vaihdolla on jo kiire. Myös autohuollot ruuhkautuvat heti kelien huononnuttua.

  • Talvirengaspakko on Suomessa joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.–31.3., keliolosuhteiden mukaan myös ajankohtaa aiemmin tai myöhemmin. Kitkarenkailla saa ajaa ympäri vuoden, mutta käytännössä se ei kannata. Kesällä lämmin tienpinta kuluttaa kitkarenkaiden pintaa huomattavasti eivätkä renkaiden ajo-ominaisuudet ole riittävät.

Nastarenkaiden käyttöikä on noin kolme talvea. Renkaiden urasyvyyden pitää lain mukaan olla vähintään 3 millimetriä. Jos kitkarenkaissa on 4 millimetrin ura, pito alkaa olla huono lumisohjossa. Jos renkaista puuttuu kolmasosa nastoista, on syytä harkita uusien renkaiden ostamista.

Uudet talvirenkaat pitää ajaa sisään. Ensimmäisten 500 kilometrin aikana suositellaan hillittyä ajotyyliä, jotta mahdolliset nastat asettuvat hyvin paikoilleen. Nastattomienkin renkaiden kohdalla kannattaa välttää äkkinäisiä jarrutuksia ja kiihdytyksiä.

Kesärenkaiden vaihto

Kesärenkaiden vaihto kannattaa ajoittaa siten, ettei liukkaudesta ole enää vaaraa.

  • Periaatteessa kesärenkaat on vaihdettava maaliskuun loppuun mennessä tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin mennessä – näistä päivistä myöhemmän mukaan. Tässäkin takarajassa on huomioitava kelivaraus. Jos keli ei sitä salli tai ajelee vielä esimerkiksi pohjoiseen, on perusteltua pitää talvirenkaat alla.

Vanhoja kitkarenkaita ei saa siirtää kesärenkaiksi, koska esimerkiksi niiden pito kuivalla tai märällä asfaltilla on selvästi kesärenkaita huonompi.

Renkaita vaihdettaessa muistettavaa

Ennen renkaiden vaihtoa kannattaa varmistaa niiden pyörimissuunta. Rengas asennetaan pyörimissuunnan mukaisesti.

Jos renkaissa on kulumiseroja, paremmat renkaat laitetaan taakse. Auto lähtee huomattavasti helpommin sivuluisuun, mikäli huonommat renkaat on sijoitettu taakse.

  • Renkaiden paikkaa kannattaa vaihtaa joka tapauksessa noin 8 000 ajokilometrin välein. Jos tätä ei tee, pitoero renkaiden välillä kasvaa liian suureksi. Etuvetoisissa autoissa nastarenkaiden nastaulkonema kasvaa hieman käytössä, takavetoisissa autoissa ulkonema pienenee. Etu- ja takavetoisissa autoissa renkaat myös kuluvat eri kohdista.

Renkaita vaihdettaessa mutterit on syytä kiristää kunnolla, mutta ei liian tiukalle. Pultit kiristetään uudelleen noin 100 ajokilometrin jälkeen.

  • Kannattaa myös huomioida, että kesä- ja talvirenkaiden pyöränpultit tai -mutterit voivat olla erilaisia. Jos renkaat vaihdattaa liikkeessä, kannattaa ottaa mukaan oikeat pultit ja mahdollisesti lukkopulttiavain.

Renkaita vaihdettaessa kannattaa myös puhdistaa esimerkiksi teräsharjalla auton akselilla oleva asennusalusta, jolle vanne asennetaan. Lisäksi katsastetaan päällisin puolin, että jarrupaloissa on vielä kulutusvaraa, iskunvaimentimissa ei ole vuotoja ja kierrejouset eivät ole ylä- tai alapäästään poikki.

Merkitse autosta pois ottamasi renkaat, jotta tiedät, missä kohtaa ne ovat olleet. Esimerkiksi TV = takavasen, EV = etuvasen, TO = takaoikea, EO = etuoikea.

Auton oma tunkki ei aina ole tarkoitettu kausittaisessa pyöränvaihdossa käytettäväksi. Turvatekniikan keskus Tukes on muistuttanut, että useiden henkilöautojen tunkit soveltuvat vain hätätilannekäyttöön. Pyörien vaihdossa tulee aina noudattaa auton valmistajan ohjeita ja käyttää siihen tarkoitettuja välineitä.

Renkaiden ilmanpaineiden tarkistus

Vaihdon yhteydessä tarkistetaan renkaiden ilmanpaineet kylmistä renkaista, sillä ajossa lämmenneiden renkaiden paineet ovat aina korkeammat. Omalle autolle sopiva paine löytyy ohjekirjasta.

Paineiden tarkistus kerran kuussa auttaa pitämään ne kohdillaan, havaitsemaan vuodot ja ongelmat. Ennen pitkiä ajomatkoja paineet kannattaa erikseen tarkistaa. Vararenkaankin ilmanpainetta pitäisi muistaa tarkkailla aika ajoin. Väärät rengaspaineet lyhentävät renkaiden käyttöikää sekä vaikuttavat polttoaineenkulutukseen ja auton ajettavuuteen.

Tarkista renkaiden ilmanpaineet autosi ohjekirjan mukaisiksi.

Tarkista renkaiden ilmanpaineet autosi ohjekirjan mukaisiksi.

Renkaiden säilytys

Autonrenkaiden säilytykselle ei ole lainsäädäntöön perustuvia yksiselitteisiä säilytysohjeita. Renkaissa on paineellista ilmaa ja räjähtävä rengas voi aiheuttaa vammoja ja tuhoja. Tulipalo tai kolhut voivat saada renkaan räjähtämään. Tulipalossa renkaista myös vapautuu kaasuja ja erittäin sankkaa, mustaa savua. Häkkikellarissa säilytettävät renkaat siis lisäävät merkittävästi tilan palokuormaa.

Renkaan ominaisuuksiin vaikuttaa kylmässä ja kosteassa varastossa tai auringonpaisteessa säilyttäminen. Parvekekaan ei ole hyvä säilytyspaikka, sillä lämpötilan vaihtelu voi rikkoa renkaan. Tulipalon sattuessa renkaat voivat myös tukkia poistumistien. Turvallisinta on viedä renkaat niiden säilytykseen erikoistuneelle yritykselle.

Lähteet: Trafi.fi, Nokianrenkaat.fi, Tukes.fi

Video: Näin vaihdat renkaat

Muistilista talvirenkaiden vaihtoon

  • Vaihda renkaat ajoissa. Talvirenkaat saa vaihtaa marraskuun alussa tai kelin vaatiessa jo aikaisemmin.
  • Henkilö- ja pakettiautoilla talvirengaspakko on joulukuun alusta helmikuun loppuun.
  • Talvirenkaan suositeltu urasyvyys on 5–6 mm. Lain vaatima vähintään 3 mm:n urasyvyys ei ole turvallinen haastavalla kelillä.
  • Jos 1/3 nastoista puuttuu, on syytä hankkia uudet renkaat.
  • Tarkista renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti auton ohjekirjan mukaan. Talvirenkaissa kannattaa käyttää 0,2 baaria korkeampia paineita kuin autovalmistaja suosittelee.
  • Tarkista pulttien ja mutterien kireys, mutta älä kiristä liikaa. Tarkista kireys uudelleen noin 100 ajokilometrin jälkeen. Varmista, että käyttämäsi pultit tai mutterit sopivat vanteisiin.
  • Jos vaihdatat renkaat liikkeessä, ota mukaan talvirenkaiden pultit ja mahdollinen lukkopulttiavain.

Muistilista kesärenkaiden vaihtoon

  • Kesärenkaat saa vaihtaa aikaisintaan 1.3. Vaihda renkaat vasta, kun säät suosivat.
  • Lain mukaan nastarenkaita saa käyttää aina sään ja kelin vaatiessa (Trafi).
  • Tarkista pyörimissuunta ja kuluminen: paremmat renkaat taakse, ohjauskulmat säätöön tarvittaessa.
  • Kiinnitä renkaat oikeanlaisilla pulteilla tai muttereilla. Vältä liiallista kireyttä. Tarkista 100 kilometrin jälkeen.
  • Lain vaatima kulutuspinnan syvyys on vähintään 1,6 mm. Vesiliirron varalta 4–5 millimetrin urasyvyys on turvallisempi.
  • Uusia renkaita kannattaa harkita myös käyttövuosien perusteella.
  • Huolehdi renkaiden sopivasta ilmanpaineesta.
  • Säilytä renkaita oikein.
Teksti
Kuvat Thinkstock
Avainsanat: autotarvikkeet
Arvioi artikkeli
Ladataan kommentointia...

Anna arvio

1/5 5/5