1. Webbanken
Många har vant sig vid att betala sina räkningar i webbanken. Betalningsformen är både trygg och behändig: man kan hänga räkningarna på till exempel kylskåpsdörren och betala dem via datorn när man får lön.
Pappersfakturor lämpar sig utmärkt för bland annat gemensamma räkningar så som familjens elräkningar. Vardera parten kan läsa räkningen och det spelar ingen roll vem som betalar den.
Nackdelen med pappersfakturor är att inmatningen och kontrollen av uppgifter är tidskrävande.
Den som är trött på att mata in samma uppgifter månad efter månad kan välja återkommande betalning, vilket innebär att den avtalade summan automatiskt betalas från kontot till exempel en gång i månaden. Betalningsformen, som förutsätter att fakturauppgifterna är oförändrade, lämpar sig utmärkt för betalning av bland annat hyra och bolagsvederlag.
"Man kan också underlätta betalningen av räkningar genom att lagra uppgifterna för frekventa betalningsmottagare, till exempel teleoperatörer, i webbankens mottagarregister", säger Jani Linnamaa som basar för utvecklingen av S-Bankens konto- och betalningstrafiktjänster.
Tips: Samla pappersfakturorna i hög och betala dem senast på förfallodagen eller efter hand när du mottar dem. Man kan också ta emot fakturor i webbanken via tjänsten NetPosti. Betalningen görs sedan med en kontoöverföring med några musklick.
2. E-faktura
Man kan beställa sina räkningar som så kallad e-faktura till webbanken. Betalningsformen är behändig eftersom man inte behöver mata in fakturauppgifterna. Räkningarna godkänns med webbankskoderna. Man kan även välja automatisk betalning.
Mottagandet av e-fakturor förutsätter att man träffar ett avtal om e-fakturatjänst i webbanken. Därefter kan man befullmäktiga fakturautställarna att skicka sina räkningar som e-faktura till webbanken. Kunden kan välja automatisk betalning eller betalning med separat godkännande av räkningarna.
"Man kan välja separat godkännande av till exempel alla större räkningar så som kreditkortsräkningar och elräkningar. Jag använder automatisk betalning av bredbandsräkningen och andra mindre räkningar", säger Jani Linnamaa.
En annan fördel med e-fakturan är att alla betalda räkningar arkiveras i webbanken.
"E-fakturan är en behändig och enkel fakturaform. Om man har valt automatisk betalning behöver man inte oroa sig för räkningarna under till exempel semestern. Det enda man behöver tänka på är att det finns pengar på kontot", säger ledande expert Inkeri Tolvanen från Finansbranschens Centralförbund.
Förbundets undersökningar visar att e-fakturans popularitet har ökat lavinartat under de senaste åren.
Den som endast besöker webbanken sporadiskt och inte använder automatisk betalning bör tänka på att också e-fakturor har en förfallodag.
Tips: Beställ e-postavisering om mottagna e-fakturor. Godkänn den aviserade räkningen genast. Det kräver bara några klick i webbanken eller mobilbanken.
3. Mobilbanken
De flesta av oss går omkring med en smarttelefon i fickan. Smarttelefonen är ett utmärkt verktyg för betalning av räkningar.
Kameran i en smarttelefon eller surfplatta ("padda") kan i allmänhet läsa streckkoder. Genom att fotografera streckkoden på räkningen med bankens mobilapplikation för du över fakturauppgifterna till betalningsordern. Därefter kan du godkänna räkningen med dina webbankskoder.
"Mobilbanken är en lättanvänd version av webbanken", säger Jani Linnamaa.
Mobilapplikationen underlättar också betalningen av e-fakturor. När mottagandet av en faktura har aviserats per e-post kan man godkänna räkningen i mobilbanken.
"Fördelen med en smarttelefon är den snabba inloggningen. Mobilbanken är en mycket behändig tjänst för- utsatt att man har tillgång till en fungerande telefon", säger Jani Linnamaa.
Tips: Aktivera mobilapplikationens avisering om mottagna e-fakturor. Du kan godkänna de mottagna fakturorna via aviseringen.
Smarttelefonen är ett utmärkt verktyg för betalning av räkningar.