Finlands "nationalkorv", HK:s blå eller HK blö som den ibland kallas i folkmun, fick sitt namn av en händelse. Det framgångsrika brandet uppstod år 1963 när livsmedelslagstiftningen ålade korvtillverkarna att märka sina produkter med uppgifter om kvaliteten och tillverkaren.
Helsingin Kauppiaat Oy märkte sina lösviktskorvar med olika färger: länkkorvens skinn fick blå stämpel medan stämpeln på bastulänken var röd. Det dröjde inte länge förrän handelsmännen och konsumenterna började använda namnet HK:s blå. År 1973 började namnet tryckas på de nya vakuumförpackningarna och år 1980 blev det bekanta namnet ett officiellt varumärke.
I dag är HK:s blå Finlands mest sålda köttprodukt – korvens andel av länkkorvsmarknaden är cirka 40 procent. Korvfabriken tillverkar omkring sju miljoner kg blå länkkorv i olika former per år, vilket motsvarar över två korvar per finländare.
"HK:s blå har funnits på marknaden så länge att många upplever den som den enda riktiga länkkorven. De flesta av oss har stiftat bekantskap med korven redan som barn. Korvens stora popularitet beror framförallt på dess goda smak", säger HK Ruokatalos marknadschef Kim Lindholm.
HK Blå Länkkorv är Finlands mest sålda köttprodukt.