Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Merja Juusti, S-Pankkiiri, S-Pankki Turku, Turun Osuuskauppa

Berikande möten

Teksti:
Enna Koivunen
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 26.1.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
S-Pankkiirin työn parasta antia ovat pitkät asiakassuhteet.

"Banken var min första långvariga arbetsplats efter handelsinstitutet, och med tiden blev jag intresserad av branschen. Under årens lopp har jag haft olika arbetsuppgifter. En längre tid jobbade jag på LokalTapiola Bank, tills den gick samman med S-Banken i maj, och jag blev S-Bankir. Mitt jobb är i huvudsak kundbetjäning, och i det ingår upprättande av lånepapper, bostadsköp, placeringsrådgivning och öppnande av konton.

Systemen ändras ofta, så det gäller att lära sig nya saker hela tiden. Varje möte med kunder är annorlunda, och det gör arbetet intressant. I bästa fall varar samarbetet med kunden i åratal. Det känns bra då kunderna kommer ihåg och känner igen. En kvinnlig kund tyckte att hon fått svar av mig på alla sina frågor, och kallade mig lekfullt sin dator.

I våras var jag med i ett projekt som gällde kun­skaper i ekonomi. Syftet var att hjälpa unga i svåra livssituationer. Vi talade om hur man använder pengar i det dagliga livet och om vad som kan hända om en liten faktura inte betalas. Ungdomarna lär sig att de kan komma till banken och be om råd i alla ärenden. Samtidigt kunde jag se ungdomarnas verkliga livssituation. Projektet är synnerligen lyckat, för det ökar förståelsen och ger nya perspektiv på det egna arbetet."

I denna spalt berättar anställda i S-gruppen och hos S-gruppens bonussamarbetspartner sina historier.