Äter du fastän du inte är hungrig? Du kan lida av matberoende

24.11.2016
0 betyg
Äter du fastän du inte är hungrig? Du kan lida av matberoende

Det relativt nya fenomenet matberoende diskuteras flitigt. Den som lider av matberoende äter för mycket eller konsumerar överstora mängder av något enskilt livsmedel så som choklad.

Fastän man har beslutat att inte köpa sötsaker när man handlar händer det att man plockar åt sig en chokladstång eller två. Hjärnan blandar sig i leken: Blotta åsynen av en chokladstång kan väcka vällustkänslor.

De flesta av oss passerar affärens sötsakshylla utan att reagera, men hos den sötsaksberoende framkallar godiset ett starkt begär. En chokladstång då och då framkallar inte beroende, men stor och frekvent konsumtion av sötsaker kan få hjärnan att tro att kroppen inte klarar sig utan godis.

Fenomenet indelas i två huvudgrupper, nämligen kemiskt och funktionellt beroende. Med kemiskt beroende avses beroende av något ämnen så som nikotin, alkohol eller en drog och med funktionellt beroende avses beroende som sammanhänger med en aktivitet eller syssla så som spel, sex eller ätande.

Sanna Runsala, som leder föreningen Myllyhoitoyhdistys projekt Ruoka ja riippuvuus (Mat och beroende), berättar att de som lider av matberoende i allmänhet vet hur en hälsosam kost ser ut.

"När ätandet, begäret eller viktfokuseringen får övertaget är det svårt att handla förnuftigt och ändamålsenligt", säger hon.

Identifiera symtomen

  • Har du ett tvångsmässigt behov av att äta trots att du inte är hungrig?
  • Ljuger du om din konsumtion av mat och/eller enskilda livsmedel? 
  • Ser du fram emot att få äta och frossa ensam?
  • Har du försökt minska din konsumtion av mat och/eller godsaker utan att lyckas?
  • Äter du för att glömma svårigheter och bekymmer?

Testa följande

  • Sök information och stöd. Skammen och skuldkänslorna lindras av att få berätta om sina problem. Föreningen Myllyhoitoyhdistys projekt Ruoka ja riippuvuus (Mat och beroende) erbjuder information, kamratstöd och temaseminarier.
  • Beakta måltidsrytmen. Ät lagom mängd tillräckligt ofta. Oregelbundet ätande ökar risken för frosseri.
  • Sluta banta och ät rätt. Strikt viktkontroll förbyts ofta i överdrivet ätande.
  • Undvik livsmedel som du inte kan hantera. Om man lider av matberoende kan det vara svårt att äta exempelvis choklad med måtta.
     
Text
Illustrationer Roope Permanto och Seesa Lippo
Arvioi artikkeli (sv)

Betygsätt

1/5 5/5