Vad innebär ansvar inom handeln?
Pantsar: "Affärerna är viktiga portvakter eftersom de inverkar på konsumenternas val och beteende. Miljövänlig verksamhet förutsätter konsumenternas deltagande.
Jag har jobbat med ekologiska och ekonomiska frågeställningar hela mitt yrkesverksamma liv och jag är övertygad om att miljöhänsyn och lönsamhet går hand i hand. I framtiden kommer framgång att förutsätta en god portion ansvarskänsla. Trenden är global."
Terho: "Handeln bär ett stort ansvar eftersom den i stor utsträckning styr kundernas prioriteringar, konsumtionsvanor och vardagsbeteende.
Jag kan inte föreställa mig framgångsrik verksamhet utan ansvar och värderingar. Företagens verksamhet bör vara lönsam, men de bör samtidigt beakta sitt ansvar och sin roll gentemot det omgivande samhället. Affärsverksamheten och värdebilden bör harmonisera med varandra."
Vilka utmaningar står handeln inför?
Pantsar: "Framöver kommer allt som kan digitaliseras att digitaliseras. Konsumenternas beteende förändras fortlöpande. För att kunna skapa nya lösningar måste vi förstå konsumenternas behov och önskemål samt de bakomliggande faktorerna och orsakerna.
I dag dikteras utvecklingen i stor utsträckning av myndigheterna och den offentliga sektorn, men i takt med att framförallt de sociala medierna utvecklas kommer konsumenterna allt mer att prioritera sina egna krav framom lagstiftningen. Klimatförändringen och de sinande naturresurserna inverkar redan nu på varupriserna. Det gäller att fatta modiga beslut och våga experimentera inom bland annat energiproduktionen."
Terho: "Transparensen ökar, vilket innebär att förståelsen av sammanhangen inte längre är förunnad enbart experterna. Verksamheten bör utformas så att företaget inte påverkas negativt av transparensen. Ansvar och ansvarskänsla är begrepp som får ett allt fastare grepp om finländarna och därför bör bland annat S-gruppen forma sin verksamhet så att den rimmar med konsumenternas förväntningar.
Konsumenterna kommer att kräva att produkterna är etiska och att verksamheten, inklusive livsmedelskedjan från åkern till matbordet, är utsläppsfri."
Hur ser S-gruppen ut år 2035?
Pantsar: "År 2035 kommer S-gruppen att vara självförsörjande ifråga om energi. Både de närproducerade varorna, som ökar i popularitet, och de varor som tillverkas längre bort kommer att vara hållbart producerade. Produktionsmetoderna kommer att möjliggöra effektivt utnyttjande av råvarorna.
Affärerna kommer, utöver varor, att sälja bland annat delningstjänster. I framtiden behöver man förmodligen inte köpa en egen borrmaskin när man står i beråd att hänga upp en tavla, utan man kan till exempel hyra in sig i en gemensam maskin. Andelen tjänster ökar fortlöpande och ekonomin blir alltmer cirkulär."
Terho: "Handeln kommer att differentieras och hushållens inköp av bas- och dagligvaror att automatiseras: I framtiden kommer konsumenterna att elektroniskt kunna beställa allt från sockor till mjölk och frysta blåbär för periodiserad leverans till hemdörren.
Inom vissa segment kommer den personliga betjäningen att öka. Man kommer till exempel att kunna beställa ett nytt vardagsrum eller kök i järnaffären och få det levererat som ett nyckelfärdigt paket."
"Konsumenten kan själv bestämma hur ofta mjölk, bröd eller grönsaker levereras till hemdörren."