Erilaiset öljyt vertailussa

23.1.2014
9 arviota
Erilaiset öljyt vertailussa

Kasviöljyt tuovat ruokavalioon hyviä rasvoja. Etenkin pellavansiemenöljy ja kylmäpuristettu rypsiöljy sisältävät runsaasti omega-3-rasvahappoja. Käyttötarkoitus ja omat makumieltymykset ratkaisevat, millaiseen öljypulloon kaupassa kannattaa tarttua.

Useimpia kasviöljyjä voi käyttää monipuolisesti kaikkeen ruoanvalmistukseen ja leivontaan. Pullataikinaan sopivat miedonmakuiset tuotteet, leipä- ja sämpylätaikinoihin käyvät kaikenlaiset öljyt. Myös monissa piirakka- tai kakkutaikinoissa sulatettavan rasvan voi korvata öljyllä.

Öljyä saadaan puristamalla öljykasvien siemenistä. Poikkeuksia ovat avokado- ja oliiviöljyt, jotka puristetaan hedelmälihasta.

Kasviöljyt ovat sataprosenttista rasvaa. Niiden rasvahappokoostumus eli niiden sisältämä runsas määrä monityydyttymättömiä rasvahappoja tekee kasviöljyistä niin kutsuttuja hyviä rasvoja. Monityydyttymättömien rasvahappojen, kuten omega-3:n, on todettu muun muassa alentavan kokonaiskolesterolia. Tämän vuoksi öljyjä suositellaan käytettävän jonkin verran ruokavaliossa.

Kuumuudenkestävyydestä kertoo savuamispiste. Mitä korkeampaa lämpötilaa öljy kestää, sitä turvallisempaa sitä on käyttää paistamisessa. Kun öljyä kuumennetaan, sen rasvahappojen sidokset alkavat hajota. Tällöin öljy ei ole enää yhtä terveellistä kuin kuumentamattomana.

Avattu öljy säilyy oikein säilytettynä puolesta vuodesta vuoteen. Pulloa voi säilyttää huoneenlämmössä. Jääkaapissa monet öljyt samenevat ja kohmettuvat, mutta palautuvat ennalleen huoneenlämmössä. Härskiintyneen tuotteen tunnistaa tympeästä hajusta.

Huomaa, että siemenille allergiset henkilöt voivat saada allergisen reaktion myös seesami- tai pellavansiemenöljystä.

Keiju-auringonkukkaöljy

UPPOPAISTAMISEEN

KEIJU-AURINGONKUKKAÖLJY

Auringonkukkaöljy on erinomainen E-vitamiinin lähde. Auringonkukan-
siemenistä puristettu kasviöljy sopii myös vegaaneille.

Öljy toimii salaatinkastikkeissa, majoneeseissa ja leivonnassa. Lisäksi se soveltuu uppopaistamiseen, sillä sen savuamispiste on korkea. Miedon aromin ja hyvän kuumuudenkestävyyden vuoksi öljyllä voi myös rasvata valurautapannut ja padat.

Elixi-pellavansiemenöljy

RAVINTOLISÄKSI

ELIXI-PELLAVANSIEMENÖLJY

Pellavansiemenöljyssä on kasviöljyistä eniten omega-3-rasvahappoja ja muutenkin erittäin hyvä rasvahappokoostumus. Lusikallinen öljyä parantaa aterian kuin aterian ravintoarvoa.

Öljyä voi nauttia vaikka salaatinkastikkeena tai lisäämällä lorauksen jogurtin ja smoothiejuomien sekaan. Pellavansiemenöljyn hyvät ominaisuudet heikkenevät kuumennettaessa, joten se ei sovellu paistamiseen. Sillä voi myös öljytä puisia, käsittelemättömiä työtasoja tai leikkuulautoja.

Lanfranchi-seesamiöljy

AASIALAISEEN RUOKAAN

LANFRANCHI-SEESAMIÖLJY

Pähkinäaromiseen seesamiöljyyn käytetään paahdettuja seesaminsiemeniä. Öljyssä ei ole lainkaan omega-3-rasvahappoja.

Tummaa seesamiöljyä ei kannata käyttää paistamiseen, sillä sen savuamispiste on alhainen ja se palaa helposti. Öljy on parhaimmillaan aasialaisten ruokien mausteena tai salaatinkastikkeena.

Virgino Luomu -kylmäpuristettu rypsiöljy

KODIN YLEISÖLJY

VIRGINO LUOMU -KYLMÄPURISTETTU RYPSIÖLJY

Kylmäpuristettu rypsiöljy sisältää runsaasti elimistölle tärkeitä omega-3-rasvahappoja. Sitä ei käsitellä kemiallisesti tai altisteta valmistuksessa korkeille lämpötiloille. Öljy on maultaan voimakkaampi kuin tavallinen rypsiöljy.

Kylmäpuristettu rypsiöljy sopii kaikkeen ruoanlaittoon ja leivontaan. Öljy kestää paistamista, mutta sen hieno aromi kärsii korkeissa lämpötiloissa.

Rainbow Extra Virgin -oliiviöljy

KYLMIIN KASTIKKEISIIN

RAINBOW EXTRA VIRGIN -OLIIVIÖLJY

Ekstraneitsytoliiviöljy on laadultaan korkealuokkainen oliiviöljy, joka on saatu suoraan oliiveista. Sitä ei ole kuumennettu, eikä siihen ole lisätty mitään.

Oliiviöljy sopii moniin kastikkeisiin: salaatinkastikkeisiin, pestoon ja marinadeihin. Se kestää myös paistamista, mutta on parhaimmillaan leivonnaisissa ja kylmissä ruoissa.

Olivado Extra Virgin -avokadoöljy

KORKEISIIN LÄMPÖTILOIHIN

OLIVADO EXTRA VIRGIN -AVOKADOÖLJY

Hedelmälihasta puristettu neitsytavokadoöljy on miedomman makuista kuin neitsytoliiviöljy. Avokadoöljyä voi käyttää paistamiseen korkeissa lämpötiloissa, sillä sen savuamispiste on erittäin korkea, 255 astetta.

Sellaisenaan öljy sopii salaatinkastikkeeksi tai leivän kastamiseen.

Bertolli Classico -oliiviöljy

PANNULLA PAISTAMISEEN

BERTOLLI CLASSICO -OLIIVIÖLJY

Miedonmakuinen öljy on sekoiteoliiviöljyä. Siihen käytetään öljyjä, joita saadaan neitsytoliiviöljyjen puristuksessa syntyneestä oliivimäskistä eli sivutuotteesta. Syntynyt tuote on väritöntä, hajutonta ja mautonta, mutta siihen sekoitetaan neitsytoliiviöljyä värin ja maun korjaamiseksi.

Öljy sopii hyvin pannulla paistamiseen, grillaamiseen ja kastikkeisiin.

Teksti:
Kuvat: Kreetta Järvenpää ja tavarantoimittajat
Arvioi artikkeli
Tervetuloa ostoksille

Anna arvio

1/5 5/5