Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Mari Pantsar työskentelee Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitrassa. Hän johtaa tiimiä, jonka tavoitteena on vauhdittaa Suomen kehitystä ekologisesti kestävämmäksi ja kilpailukykyisemmäksi.

Tulevaisuudessa vain vastuullinen yritys pärjää

Teksti:
Tiina Leppiniemi
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 23.9.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
Tulevaisuudessa pärjäävät ainoastaan vastuullisesti toimivat yritykset. Siksi S-ryhmä haluaa näyttää esimerkkiä ja tehdä kestävät valinnat helpoksi asiakkailleen. Vastuullisuuden neuvonantajaryhmä, Advisory Group, haastaa S-ryhmää toimimaan yhä vastuullisemmin.

Mitä jos älypuhelimesi näyttäisi tulevaisuudessa kultakin kaupan hyllyltä vastuullisimman tuotteen? Entä jos oman porakoneen sijaan ostaisitkin käyttöoikeuden yhteiseen koneeseen?

S-ryhmä haluaa näyttää esimerkkiä vastuullisuudesta myös tulevaisuudessa. Siksi katse suunnataan jo nyt 20:n tai jopa 30 vuoden päähän ja mietitään uusia vastuullisen kuluttamisen tapoja nykyisten rinnalle. Ideoimisen avuksi S-ryhmä on koonnut yhteen Advisory Groupin, joka koostuu vastuullisuuden asiantuntijoista. Kysyimme ryhmän jäseniltä Mari Pantsarilta ja Markus Terholta, millainen on vastuullinen kaupparyhmä tulevaisuudessa ja miten se näkyy asiakkaille.

Mitä kaupan vastuullisuus tarkoittaa?

Pantsar: "Kaupat ovat tärkeitä portinvartijoita, sillä ne pystyvät vaikuttamaan kuluttajien valintoihin. Jotta liiketoiminnasta tulee ympäristölle kestävää, myös kuluttajat pitää saada mukaan.

Olen työskennellyt koko ikäni ekologisesta ja taloudellisesta näkövinkkelistä. Uskon, että ympäristön huolehtimisesta voi tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Tulevaisuudessa vain vastuullisesti toimivat yritykset menestyvät. Se on globaali trendi."

Terho: "Kaupalla on suuri rooli vastuullisuudessa, sillä se ohjaa, mihin ihmiset kiinnittävät huomiota ja kuinka he kuluttavat. Kaupalla on erittäin hyvät mahdollisuudet vaikuttaa ihmisten arkipäivän käyttäytymiseen ja siihen, kuinka vastuulliset valinnat tehdään asiakkaalle helpoksi.

Menestyvä liiketoiminta edellyttää jatkossa vastuullisia arvoja. Kaupan toiminnan pitää olla kannattavaa, mutta sen pitää huomioida roolinsa myös suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan. Liiketoiminnan ja arvojen pitää olla harmoniassa."

Mitä asiakkaat vaativat kaupaltaan tulevaisuudessa?

Pantsar: "Tulevaisuudessa kaikki digitalisoitavissa oleva digitalisoituu. Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu ja meidän pitää ymmärtää heidän tarpeensa sekä niihin vaikuttavat tekijät, jotta voimme luoda uusia ratkaisuja.

Perinteisesti ajatellaan, että kehityksen draiveri on julkisella sektorilla, mutta erityisesti sosiaalisen median kehittyessä kuluttajat nostavat omat vaatimuksensa lainsäädännön yläpuolelle. Ilmastonmuutos ja luonnonvarojen väheneminen vaikuttavat tuotteiden hintoihin. Nyt pitää tehdä rohkeita kokeiluja erityisesti energiantuotannossa ja energian säästämiseksi."

Terho: "Läpinäkyvyys lisääntyy, eivätkä asiat pysy enää yksinomaan asiantuntijoiden tiedossa. On siis parempi tehdä asiat niin, ettei läpinäkyvyys haittaa yrityksen toimintaa. Vastuullisuus valtavirtaistuu, ja siksi esimerkiksi S-ryhmän pitää tarkastella liiketoimintojaan niin, että se on valmiina muutoksiin.

Jo lähitulevaisuudessa ihmiset odottavat kaikkien tuotteiden olevan vastuullisia. Kuluttajat alkavat olettaa, että myös kauppa toimii päästöttömästi. Tulevaisuutta on myös päästötön toimitusketju asiakkaalle asti."

Millaisena näet kaupan ja S-ryhmän 20 vuoden päästä?

Pantsar: "S-ryhmä on energiantuotannoltaan omavarainen. Myytävät tuotteet on valmistettu ekologisesti kestävällä tavalla. Lähituotteita suositaan, ja kauempana valmistetut tuotteet on tuotettu samoilla kestävillä periaatteilla. Tuotannon pitäisi olla niin tehokasta, että kaikki raaka-aineet pystytään hyödyntämään.

Kauppa ei vain myy tuotteita, vaan se tarjoaa yhä enemmän palveluja ja jakamismahdollisuuksia. Tulevaisuudessa ei tarvitse ostaa omaa porakonetta, vaan asiakas voi hankkia yhteiseen koneeseen esimerkiksi käyttöoikeuden. Jakamis- ja kiertotalous lisääntyy."

Terho: "Tulevaisuudessa tapahtuu eriytymistä tuoteryhmien välillä, ja kotitalouksien perustarvikkeiden hankkiminen automatisoituu. Asiakas määrittelee virtuaalisesti, kuinka usein maitoa, leipää, vihanneksia tai pesuaineita toimitetaan kotiovelle.

Toisaalta myös henkilökohtainen palvelu nousee joissain tuoteryhmissä ratkaisevaan rooliin. Ihmiset voivat esimerkiksi tilata unelmiensa olohuoneen kalusteineen rautakaupasta, ja kauppa toteuttaa sen ilman että asiakas valitsee erillisiä tuotteita eri kaupoista ja remontoisi itse kotiaan."

"Asiakas voisi määrätä, kuinka usein kotiovelle toimitetaan maitoa, leipää tai vihanneksia."

Miten S-ryhmä voi panostaa vastuullisuuteen vielä paremmin?

Pantsar: "S-ryhmän pitää tehdä ympäristölle kestävät valinnat helpoiksi kuluttajille esimerkiksi asettelemalla vastuullisimmat tuotteet paremmin esille. Myös S-ryhmän omistuspohja antaa mahdollisuuksia vastuullisuuden kasvattamiselle. On koko Suomelle todella iso mahdollisuus, jos saamme omistajat ymmärtämään vastuullisuuden merkityksen."

Terho: "S-ryhmä on arvostettu brändi, jolla on yhteys melkein kaikkiin suomalaisiin. Siksi se voi omalla toiminnallaan näyttää esimerkkiä ja osoittaa ihmisille arjessa, että kestävät muutokset ovat mahdollisia.

Advisory Groupin pyrkimyksenä on kehittää S­ryhmän omaa toimintaa, mutta sen rinnalla on yhtä tärkeää saada isot joukot eli asiakkaat tekemään hyviä valintoja."

"On koko Suomelle todella iso mahdollisuus, jos saamme omistajat ymmärtämään vastuullisuuden merkityksen."

Advisory Group pähkinänkuoressa

Advisory Group on alkuvuodesta perustettu vastuullisuuden neuvonantajaryhmä, joka haastaa S-ryhmää toimimaan yhä vastuullisemmin. Ryhmä tuottaa tietoa yhteiskunnan tarpeista sekä uusista mahdollisuuksista ja auttaa S-ryhmää vastaamaan näihin tulevaisuuden tarpeisiin.

Ryhmään kuuluvat Mari Pantsarin ja Markus Terhon lisäksi Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm, Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun johtamisen professori Minna Halme, UPM:n sidosryhmäsuhteiden johtaja Pirkko Harrela, ajatushautomo Demos Helsingin tulevaisuudentutkija Aleksi Neuvonen, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, WWF:n pääsihteeri Liisa Rohweder sekä ihmisoikeuksien asiantuntija ja kirjoittaja Susan Villa.