Luistelun tekniikka

23.10.2015
2 arviota
Luistelun tekniikka

Luistelutekniikan perusteet on hyvä osata – oli laji sitten jääkiekko tai taitoluistelu. Oikeassa luisteluasennossa koko vartalo tekee töitä ja luistimet ottavat kunnon tuntuman jäähän. Katso vinkit eteen- ja taaksepäin luisteluun sekä jarruttamiseen.

Luistelu kehittää tasapainoa ja vahvistaa keskivartalon ja jalkojen lihaksia. Luistellessa myös lihasten hapenottokyky ja vartalon koordinaatio kehittyvät.

Oikea luistelutekniikka helpottaa suoritusta ja ehkäisee nivelten vääränlaista kuormitusta. Luistimet kannattaa sitoa tiukasti erityisesti kengän alaosasta sekä nilkan kohdalta, jotta niillä saa hyvän tuntuman jäähän.

Oikea luisteluasento

  • Pidä polvet koukussa ja katse ylhäällä.
  • Selkä on säären kanssa samassa suunnassa, etunojassa, ja paino luistimen terän keskikohdalla.
  • Asennossa aktivoituvat pakara-, reisi-, pohje- ja keskivartalon lihakset.

Luistellessa on hyvä käyttää kypärää. 

Luistelupotku ja eteenpäin luistelu

  • Potku lähtee lantion alta ja suuntautuu takaviistoon. Liukuvaiheessa paino on kokonaan liukuvalla jalalla.
  • Potkun jälkeen jalka palautetaan vartalon alle, jossa vaihdetaan paino jalalta toiselle jalalle ja aloitetaan uusi potku.
  • Kädet rytmittävät jalkojen liikettä. Liukuvan jalan ristikkäinen käsi tuodaan keskivartalon eteen samalla, kun ylävartalo kiertyy hieman liukuvan jalan suuntaan.
  • Rohkea painonsiirto yhdelle jalalle helpottaa luistelua ja kehittää tasapainoa.

Takaperin luistelu

  • Taaksepäin luisteltaessa potkut suuntautuvat vartalon alta etuviistoon. Muuten tekniikka on sama kuin eteenpäin luistelussa.

Luistelu kaarteessa

Vauhti kiihtyy kaarteessakin, kun työntää vauhtia jäästä vuorollaan molemmilla jaloilla.

Vauhti kiihtyy kaarteessakin, kun työntää vauhtia jäästä vuorollaan molemmilla jaloilla.

  • Kaarteessa luistelun tekniikka noudattaa eteenpäin luistelun periaatteita. Erona on, että potkun jälkeen jalka tuodaan takaviistosta suoraan toisen jalan yli jäähän.
  • Paino on sisäjalan liukuessa terän ulkoreunalla ja ulkojalan liukuessa sisäterällä.
  • Kaarteessa ylävartaloa kallistetaan kaarteen puolelle.

Jarruttaminen

  • Aurajarrutuksessa käännetään molempien jalkojen varpaita kohti toista jalkaa.
  • Puoliaurajarrutuksessa toinen jalka liukuu jäällä suoraan ja toinen jalka asetetaan menosuuntaa ja jäätä vasten kääntämällä jalkaterää sisäänpäin. Molemmat polvet ovat koukussa, jarruttavan jalan polvi vielä enemmän.
  • Jääkiekkojarrutuksessa molemmat jalat käännetään sivuttain samaan suuntaan, jolloin molemmilla terillä jarrutetaan samanaikaisesti.

Jarrutuksissa on tärkeää pudottaa paino etuviistoon kohti jäätä. Muista myös painonsiirto joko jalalta toiselle tai liikesuuntaa ja jäätä vastaan. Jousta polvista jarrutuksen aikana.

Jarruttamista kannattaa harjoitella ensin hiljaisesta vauhdista pienellä voimalla ja lisätä vähitellen sekä vauhtia että jarrutuksen voimakkuutta.

Muista ottaa jarrutuksissa hyvä tuntuma jäähän. Liian varovainen tai toisaalta liian voimakas jarrutus saattaa johtaa kaatumiseen.

Kaatuminen

  • Kaatuminen on luistelussa yleistä, eikä sitä kannata pelätä tai jännittää. 
  • Jos kaadut, pyri pitämään pää ilmassa. Kyljelle kaatuminen on turvallisin tapa kaatua.
  • Kaatumisen jälkeen nouse kyljen kautta istumaan ja pyri saamaan paino jälleen luistimen terän keskikohdalle, ettet kaadu uudelleen.
  • Helpointa on asettaa jäähän ensin toinen jalka ja sen jälkeen vasta toinen.
  • Tue nousemista tarvittaessa kädellä.

Video: Luistelun tekniikka

 

Video: Opi piruetti ja valssihyppy

Teksti
Kuvat 123RF ja Teemu Kuusimurto
Asiantuntija vastuuvalmentaja Tommi Niemelä, Pelicans C
Avainsanat: urheilu jääurheilu
Arvioi artikkeli

Luistimia on saatavilla Prismoista. Valikoimat vaihtelevat myymälöittäin.

Tervetuloa ostoksille
Ladataan kommentointia...

Anna arvio

1/5 5/5