Vitaminer till vintern

27.6.2014
0 betyg
Vitaminer till vintern

Nu är den bästa tiden att ta tillvara sommarens smaker och vitaminer. Genom att spara bären på rätt sätt kan du vara säker på att deras vitaminer bevaras till nästa säsong.

Blåbär, hallon, vinbär – nu är de här igen. Många bär har sin bästa säsong i juli-augusti. Bären är naturens egna hälsoprodukter, och det lönar sig att få ut så mycket som möjligt av deras mångsidiga näringsämnen. Färska och hela bär som plockats mogna är de mest hälsosamma och godaste.

Om ett bär går i bitar när det plockas, kan vitaminförlusten ske mycket snart, för syret i luften förstör C-vitamin. Näringsämnesförlust sker även under förvaringen.

"En bra tumregel är att det lönar sig att använda färska bär inom ett dygn efter plockningen. Då bevaras smaken och näringsvärdet ännu fullgoda, och bären hinner inte bli skämda. I synnerhet på bär med mjukt skal bildas det mögel snabbt", berättar utvecklingschefen Arja Hopsu-Neuvonen från Marthaförbundet.

Om man vill frysa in bär, lönar det sig att göra det så snart som möjligt efter att de plockats. C-vitamin bevaras bäst i bär som fryses hela. Skivning ökar vitaminförlusten en aning, men sparar utrymme, och det finns då plats för mer i frysen.

Lite socker ger bären bättre smak och gör att C-vitamininnehållet bevaras bättre. En lämplig sockermängd är ca en matsked i en halv liters frys-ask och 2–3 matskedar i en enliters ask.

Tina snabbt

"De största vitaminförlusterna sker redan före frysningen eller vid upptiningen. Därför lönar det sig att frysa in bär i lämpliga engångsportioner, så att de kan tinas upp snabbt och användas efter upp-tiningen", säger Hopsu-Neuvonen.

Bär står sig i frysen 10–12 månader. Jordgubbar som frysts hela har efter nio månader i frysen kvar 75–90 procent av sitt C-vitamin, om temperaturen hela tiden varit tillräckligt låg, alltså högst minus 18 grader.

"Bär ska tinas upp snabbt, till exempel i mikro-vågsugn på upptinings-effekt eller genom att doppa ned frysasken i hett vatten. I krämer, smoothies och bakverk kan isiga bär användas."

Sockret sparar C-vitaminet

Kan det finnas något trevligare sätt att bota höstinfluensan än hemkokt svartvinbärssaft? En ångkokt saft som förvarats i kylrum eller nedfryst har i bästa fall kvar cirka 40 procent av bärens C-vitamin efter nio månader.

Även vid tillagning av ångkokt saft är snabbhet viktig, för att minska vitaminförlusten. En saftmaja med bär borde helst förångas till saft på 45–60 minuter. Sockret som läggs till saften hjälper till att bevara C-vitaminet. Lämplig mängd är 200–300 gram per liter saft.

"Efter saftningen finns det ännu kvar mycket vitaminer och andra näringsämnen i bärmassan. Därför lönar det sig absolut att utnyttja den. Av bärmäsken får man enkelt en förträfflig sylt", tipsar Hopsu-Neuvonen.

Vid tillagningen av sylt används hela bäret med sitt skal. Därför finns efter kokningen kvar i bästa fall till och med 80 procent av vitaminer, mineralämnen och flavonoider. Syltsockret främjar näringsämnenas hållbarhet, då tiden för upphettning av bären blir kortare.

C-vitamin bevaras bäst i bär som fryses hela.

Vitaminer till vintern

Sylt trivs i mörker

Hermetisk inkokning var tidigare ett vanligt sätt att konservera bär, frukt och grönsaker. Metoden grundar sig på upphettning som eliminerar mikroorganismer. Vattenångan som bildas under upphettningen trycker ut luften ur burken, och vakuumet suger då fast locket eller korken.

Som metod för konservering av bär kan hermetisk inkokning jämföras med syltning. Till exempel krusbär och vinbär är lämpliga för denna metod. Tiden för upphettning av bär i sockerlag är kort, ca 15 minuter. Det tätt tillslutna locket hindrar intrång av mikrober i burken.

Bärsylter ska förvaras på en sval och mörk plats, för C-vitamin tål inte solljus. Bär som kokats in hermetiskt på rätt sätt kan även förvaras i rumsvärme.

Jordgubbssylt som förvarats nio månader i kylrum har i bästa fall kvar ca 40 procent av sitt C-vitamin, medan djupfryst jordgubbssylt har kvar ca 60 procent.

I hermetiskt inkokta bär är C-vitaminets hållbarhet av samma klass som i syltade bär.

Prova på torkning

Bär kan också torkas. Grönsakstorken är ett nyttigt hjälpmedel, men bär kan även torkas i ugnen. Torkningstiden varierar beroende på bärsorten.

Torkade bär passar bra som tilltugg som sådana, dessutom kan de användas till att framställa bärmjöl. I torkade bär och bärmjöl finns näringsämnen i en mycket koncentrerad form.

En matsked bärmjöl motsvarar cirka 1,5 deciliter färska bär. Till exempel torkade nypon är ett riktigt vitaminpaket. En matsked täcker det dagliga C-vitaminbehovet.

 

100 gram blåbär är en fjärdedel av det dagliga E-vitaminbehovet.

De bästa bärmarkerna

Blåbär

  • finns i barrskogar, trivs på skuggiga växtplatser

Hallon

  • växer bland annat på lundaktiga moar, på dikeskanter och i skogsbryn samt längs bäckar och älvar

Odon

  • vanlig dvärgbuske på myrar, som huvudsakligen växer på tallmossar och på tuvor i kärr

Lingon

  • typiska växtplatser är torra, rätt torra och fuktiga moar

Åkerbär

  • växer bland annat i moskogar, på fuktiga ängar och stränder samt längs diken och bäckar

Hjortron

  • växer i synnerhet i orörda kärr

Tranbär

  • de största mängderna hittas på strandmossar vid träsk och sjöar samt på öppna myrar

Havtornsbär

  • växer bäst på soliga och steniga sand- och grusstränder
Text:
Foto: Kreetta Järvenpää
Sakkunnig: bärforskare Riitta Törrönen, docent vid Östra Finlands universitet
Arvioi artikkeli (sv)

Betygsätt

1/5 5/5