Vegetabiliska proteinkällor

25.7.2016
0 betyg

Man anser numera, att man borde äta mindre kött. Med eller i stället för kött lönar det sig att välja ett mångsidigt urval grönsaker med mycket protein. De har positiv inverkan på blodets fettvärden. Baljväxter, fullkornsprodukter, soja, frön och nötter är alla proteinrika vegetabilier.

Vegetabiliskt protein upptas sämre av kroppen än animaliskt, så det är viktigt att äta flera grönsaker vid varje måltid. Kroppen behöver proteiner för cellförnyelse och för produktion av enzymer och antikroppar.

Bönor och linser äts aldrig råa; de måste tillredas. Vattnet som torkade bönor blötläggs i ska kastas.

Quorn är ett svampproteinpreparat med låg fetthalt, som säljs som frysvara. Utseendet påminner om stekt malet kött, och quorn kan ersätta malet kött i makaronilåda och andra pastarätter och t.ex. pizza. Quorn är inte vegansk – preparatet innehåller äggvita. Protein ca 14 g/100 g.

Quinoa är inte spannmål, utan frön från en ört. Fröna används som ris: som tilltugg, i gröt, sallader och grytor och i bakverk. Fröna ska sköljas omsorgsfullt innan de kokas. Koktiden är ca 10 minuter.
Protein ca 6 g/100 g.

Linser. De röda säljs skalade och kluvna. De går sönder då de kokas, så de ger maten konsistens. Gröna linser är större. Kokta linser är goda som tilltugg och i sallader, soppor och grytor. Linser behöver inte blötläggas, bara sköljas. Röda linser koka 10–20 minuter, gröna linser 20–30 minuter. Protein ca 7,5 g/100 g.

Kikärter har nötliknande smak. Kikärter är huvudingrediensen i hummus och falafel, bägge bekanta från köken i Mellan-Östern. Förkokta konserverade kikärter kan tillsättas som sådana i grytor, soppor och sallader och som mosade i färsdegar och som pålägg.
Protein ca 8,5 g/100 g.

Kidneybönor är milda och njurformade med mjölig konsistens. De är särskilt goda i kraftigt kryddade mexikanskinspirerade rätter. Konserverade bönor kan tillsättas som sådana i färsdeg, grytor, stuvningar, soppor och sallader.
Protein ca 8,5 g/100 g.

Bruna bönor är milda och har mjölig konsistens. Konserverade i saltlag kan de tillsättas som sådana som tilltugg eller i grytor, soppor och sallader. Protein ca 6 g/100 g.

Mörkt och ljust sojakross tillverkas genom kallpressning: oljan tas tillvara och den kvarblivande massan torkas. Det mörka krosset har färgats med sockerkulör. Sojakross kan användas som malet kött i såser, färsdegar och -biffar och pajer. Protein ca 19 g/100 g.

Rågkross har tillverkats av kornets yttersta skalskikt. Det fiberrika krosset kan användas vid bakning och panering och som tillsats i färsdegar och gröt. Man kan också laga god färskgröt av rågkross. Protein ca 4 g/100 g.


 

Text
Foto Laura Riihelä
Arvioi artikkeli (sv)

Betygsätt

1/5 5/5