Shoppande väcker minnen, stimulerar fantasin och skapar förväntningar, men när man är på jakt efter något man behöver kan det stora utbudet av varor ge en känsla av vanmakt. Varuhusen underlättar handlandet.
"Till varuhusens uppgifter hör att kartlägga och analysera utbudet på marknaden och att välja en sådan varumix som motsvarar konsumenternas behov och önskemål. Kunden måste kunna lita på att varuhuset vet och förstår vad han eller hon behöver", säger försäljningsdirektör Ulla-Maija Uusitalo från S-gruppens näthandelsföretag S-Verkkopalvelut.
Shoppandet sammanhänger också med en önskan om att vara socialt accepterad. Valet av varor och produkter visar vem man är och framförallt vem man vill vara. Vi väljer i regel varor som rimmar med och stärker vår självbild.
Fastän varuhusverksamheten i stor utsträckning bygger på upplevelser och känslor är det viktigt att varuhusen också tillhandahåller de varor och tjänster som kunderna verkligen behöver. Direktör Mika Laakso från kedjestyrningen för SOK:s varuhus- och specialaffärssegment säger att kunden bör uppleva en balans mellan dröm och förnuft.
Skönhet, konfektion och inredning är uttalat känslobetonade segment. Upplevelsen när vi handlar accentueras av oväntad betjäning så som vackert framlagda plagghelheter och personalens engagemang och tips i valprocessen.
När det handlar om förnuft ser vi till våra värderingar. Mika Laakso påpekar att kooperationen och andelsrörelsen åter är på kraftig frammarsch inom både handeln och resten av samhället.
"De kooperativa varuhusen har goda förutsättningar att klara sig under flera generationer framåt eftersom verksamheten präglas av värden, samhörighet, ansvar och trygghet", säger han.
Känslorna och förnuftet bildar en syntes när vi handlar. Välbefinnandet är ofta störst när vi köper något till någon annan än oss själva. Satu Rantalainen från Vanda, som är en ivrig shoppare, går ofta runt i affärerna utan att köpa något till sig själv.
"Jag tycker om att handla presenter. Om jag hittar något lämpligt och trevligt brukar jag köpa det till mina familjemedlemmar, släktingar och släktingbarn. Jag är prismedveten, men jag gör ofta impulsköp. De första julklapparna åker i allmänhet ner i köpkassen redan i början av året."