Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Stilig ljusbringare

Teksti:
Jenni Uusilehto
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 21.2.2014
|
Muokattu: 31.8.2020
Vid Aarikkas fabrik är det pärlband, runda former och trä av hög kvalitet som gäller. Den populära ljusstaken Ruustinna (Prostinnan) har alla dessa element.

Fabriken är som ett eldorado för hantverksälskare. Vart man än vänder blicken ser man lådor fyllda med träbitar, färggranna kulor, band och diverse andra attiraljer.

Det är svårt att föreställa sig att lokalen, som för tankarna till en hobbyverkstad, faktiskt är en fabrik för tillverkning av kända designprodukter. Här finns inga löpande band eller bullrande maskiner – allt görs för hand.

Kai Kukkonen, som är produktansvarig, plockar upp en Ruustinna-ljustake och bränner in namnet Aarikka i dess botten med en brännstämpel. Efter 32 år i företagets tjänst vet han hur en slipsten skall dras.

De stämplade ljusstakarna förses med silverfärgade manschetter och träpärlor, varefter de emballeras för transport till affärerna.

Ljusstaken Ruustinna, som skapades av Pauliina Aarikka år 2010, har alla de egenskaper som karakteriserar Aarikkas produkter – den är gjord av trä, den har runda former och den pryds av stora träpärlor. Aarikkas produkter har haft samma framtoning ända sedan företaget grundades år 1954.

"Våra produkter får sin runda form i träsvarar. Vi har provat på kantigare former, men kunderna vill ha den mjuka framtoningen", säger Pauliina Aarikka.

Resultat av nära samarbete

Ljusstakarna tillverkas huvudsakligen av inhemsk björk.

"Vårt virke är av mycket hög kvalitet. Om virket inte får torka långsamt kan det spricka", säger Pauliina Aarikka.

Fabriken sysselsätter 25 personer, men betydligt fler deltar i tillverkningen. Ljusstakarnas stommar och manschetter tillverkas av underleverantörer. Monteringen görs dels i fabriken, dels på arbetscentraler och av människor som arbetar hemma.

"Vi sysselsätter bland annat pensionärer, småbarnsföräldrar och människor som jobbar på skyddade arbetsplatser och arbetscentraler. I dag är social sysselsättning en trend, men vi har tillämpat verksamhetsprincipen ända från början", säger Pauliina Aarikka.

"Utan hjälpande händer skulle vi inte klara oss", säger Kai Kukkonen, som administrerar den externa arbetsinsatsen.

"Våra produkter får sin runda form i träsvarar. Vi har provat på kantigare former, men kunderna vill ha den mjuka framtoningen."

Värdigt namn

Idén till ljusstaken Ruustinna föddes år 2010 vid ett planerings- och försäljningsmöte. Teamen kartlade trender, analyserade önskemål och funderade på vad kunderna ville ha.

"Vi kom fram till att kunderna ville ha en liten ljusstake. Eftersom vi inte hade någon sådan i vårt sortiment beslöt vi att göra en mind-re version av ljusstaken Keisarinna (Kejsarinnan)", säger Pauliina Aarikka.

Tillverkningen av ljusstaken Keisarinna, som skapades av Aarikkas grundare Kaija Aarikka år 1969, låg nere nästan 15 år, men kundernas stora intresse för retro fick företaget att återlansera produkten.

"När beslutet att börja tillverka en liten Keisarinna var fattat började jag fundera på hur den nya ljusstaken kunde se ut. Utgångspunkten var att föra över den stora ljusstakens ståtlighet och framtoning till den mindre. Efter diverse försök och misstag fick Ruustinna sin nuvarande utformning", säger Pauliina Aarikka.

De mest lovande skisserna realiserades som prototyper i företagets modellverkstad i Vallgård i Helsingfors.

"Det är en sann glädje att se ett alster i verkligheten. Trots att dagens datorprogram ger en mycket naturtrogen bild av det planerade objektet kan de inte ersätta verkligheten."

När prototyperna var klara sammanträdde planerings-, marknadsförings- och försäljningsavdelningarna för att tillsammans välja den bästa modellen. Sedan gällde det att välja ett lämpligt namn för ljusstaken.  Namngivningen av en ny produkt kan ta tid, men om namnförslaget är riktigt bra går processen i allmänhet snabbt. Detta var fallet med den nya ljusstaken.

"Vi ville ha ett namn som går i linje med den större ljusstakens. Någon kläckte namnet Ruustinna och vi tyckte alla det rimmar med och har samma värdiga klang som Keisarinna."

"Om virket inte får torka långsamt kan det spricka."

Ny trendigt blå

Tillverkningen av ljusstaken Ruustinna går på högvarv under sommarmånaderna. Siktet är inställt på den livligaste försäljningssäsongen, som infaller på senhösten.

"Vi planerar för julen året runt och inleder tillverkningen av våra julprodukter redan i februari. Det gäller att distribuera varorna i god tid till affärerna", säger Kai Kukkonen.

Aarikkas ljusstakar, framförallt Ruustinna, köps också inför sommaren av kunder som vill ha ljusstakar till sina fritidsbostäder.

I dag finns Ruustinna i vitt, rött och naturfärg men under våren kompletteras sortimentet med en trendigt blå ljusstake. Också de mest traditionella varorna måste följa trenderna.

"Vi kan naturligtvis inte följa alla trender, men vi gör så gott vi kan för att leva upp till kundernas önskemål. Jag är övertygad om att Ruustinna blir en klassiker som finns kvar på marknaden mycket länge", avrundar Pauliina Aarikka.