Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Servisklassiker

Teksti:
Jenni Uusilehto
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 20.11.2014
|
Muokattu: 31.8.2020
Servisen Teema förändrade finländarnas uppfattning om serviser. Formgivarens utgångspunkt var att alla bör ha tillgång till porslinstallrikar.

Tallrikarna i servisen Teema tillverkas alltjämt vid fabriken i Arabia där allting började en gång i tiden. Servisens övriga delar tillverkas nuförtiden i Asien. Varumärket Teema, som förr ingick i Arabias produktportfölj, sorterar i dag under brandet Iittala som ägs av Fiskars. De allra flesta av oss har nog druckit ur en Teema-mugg eller ätit från en Teema-tallrik.

"Hemligheten bakom den praktiska servisen Teemas stora popularitet är dess höga kvalitet, lättillgänglighet och okonstlade framtoning", säger Hilkka Hiltunen som är direktör för divisionen matporslin.

Keramikarbetare Roope Vuosmaa plockar bort porslinsskärvor från produktionslinjen. Han står bredvid en stor bullrande maskin som kallas tallrikspress. Maskinen slukar blågrå tingestar som påminner om Teema-tallrikar. Matporslinet tillverkas av vitroporslinsmassa som för tankarna till fin sand. Tallrikspressen blåser ut massan i formar och pressar den till tallrikar med ett tryck om 300 bar. Under sin färd längs produktionslinjen skärs, rundas och slipas tallrikarna.

"Tallrikarna måste vara jämna för att kunna glaseras", säger Vuosmaa.

Formgivare Kaj Franck designade servisen Teema, som ursprungligen hette Kilta, för Arabia i början av 1950-talet. Servisen fanns till en början i gult, grönt, blått, brunt och svart. När det begav sig var den enkla och mångsidiga servisen mycket modern. Marknaden och konsumenterna hade aldrig förr skådat förmånligt matporslin av hög kvalitet som dessutom gick att köpa i delar.

"Kaj Franck tänkte demokratiskt och ekologiskt. Hans bestämda åsikt var alla finländare bör kunna använda porslinstallrikar utan att köpa en hel servis", säger Hiltunen.

Servisen Kilta rönte ingen större framgång i efterkrigstidens Finland på 1950-talet eftersom många associerade enkelhet med fattigdom, men i takt med att inställningen förändrades lärde sig finländarna att uppskatta servisens fördelar. Servisen Kilta producerades fram till år 1975 då produktionen lades ner på grund av att man frångick användningen av fajansmassa. År 1981 återupptogs produktionen, men då tillverkades servisen av hållbar vitroporslinsmassa. Servisens färgsättning ändrades, kaffekoppens och den djupa tallrikens form modifierades, servisen utökades med en mugg och Kaj Franck ändrade servisens namn till Teema. Den namnkunniga men saktmodiga formgivaren valde namnet Teema, som är härlett från ordet team, för att betona att servisen var ett resultat av lagarbete.

Trendiga färger

De vita Teema-tallrikarna ser ut att dansa fram längs produktionslinjen. Glaserare Kirsi Virtanen, som styr och övervakar glaseringsprocessen, mäter glasyrens viskositet regelbundet. Glaseringen gör tallrikarna glänsande, vackra, hållbara och lätta att rengöra.

Lanseringen av en ny färg, som börjar på designerns ritbord, är en lång process. Färgerna väljs utgående från rådande och förväntade trender.

"Det gäller att vara framsynt eftersom matporslin har en betydligt längre livscykel än till exempel kläder", säger Hilkka Hiltunen.

När man har spikat en ny färg eller nyans går bollen till glaseringsavdelningen. I dag måste alla förändringar godkännas av formgivarna Oiva Toikka och Heikki Orvola, som förvaltar Kaj Francks konstnärliga arv.

Värmen från den 1 200 grader varma ugnen strålar ut i omgivningen. Brännare Jorma Suominen radar upp tallrikar på ett transportband som transporterar in dem i ugnen. Bränningen räcker hela 22 timmar.

"Temperaturen höjs och sänks långsamt för att förhindra sprickbildning i tallrikarna", säger produktionschef Minna Mertsalmi.

Keramikarbetarna Lydmila Fedorova och Liubov Draski står vid ett transportband och kontrollerar kvaliteten hos de färdiga Teema-tallrikarna.

"Vi kontrollerar att tallrikarna inte har sprickor eller hål och att de är raka", säger Lydmila Fedorova.

Efter åtta år av rigorös kvalitetskontroll upptäcker damerna omedelbart eventuella fel eller brister hos tallrikarna. De tallrikar som uppfyller kvalitetskraven transporteras vidare till keramikarbetare Arja Rissanen, som förpackar dem i lådor tillsammans med sin kollega. Från emballeringsavdelningen körs lådorna till fabrikens lastbrygga för transport till affärer runt om i landet.

År 1981 ändrade formgivare Kaj Franck servisens namn till Teema. Namnet härleddes från ordet team.