S-gruppen och Rosa Bandet

27.9.2016
0 betyg
S-gruppen och Rosa Bandet

Bröstcancer är kvinnans vanligaste cancersjukdom. I Finland insjuknar årligen cirka 5 000 kvinnor.

Var åttonde kvinna i Finland får diagnosen bröstcancer. Typiskt sjukdomstecken är en knöl i bröstet eller en förändring som syns vid bröstcancerscreening.

"Sjukdomen är vanligast i åldern 50–69 år, därför skickas inbjudan till avgiftsfri bröstcancerscreening till kvinnor i den här åldern", berättar docent Riikka Huovinen, specialistläkare i cancersjukdomar vid Åbo universitetscentralsjukhus.

Syftet med Cancerstiftelsens höstkampanj Rosa Bandet är att samla in medel till den finländska cancerforskningen och därigenom främja preventionen och behandlingen av bröstcancer. Årets Rosa Band är designat av den finländska musikern Michael Monroe

S-gruppen fungerar som kampanjens huvudpartner. Rosa Bandet och de övriga kampanjprodukterna säljs på S-gruppens verksamhetsställen runtom i landet (Prisma, Sokos, S-market, Alepa, Sale och ABC). Man kan även delta i insamlingen på webbadressen www.roosanauha.fi.
 

Foto Jussi Vierimaa
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5