Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Rumsbetjäning – det lilla extra vid hotellbesök

Teksti:
Heidi Hänninen
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 23.2.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
Frukost på rummet är den stående favoriten på Sokos Hotels.

I dag ser hotellens rumsbetjäning helt annorlunda ut än för bara ett tiotal år sedan, men frukost på rummet är och har alltid varit en populär tjänst.

"Sokos Hotels gäster beställer frukost till rummet i synnerhet under veckosluten när de vill njuta av tillvaron och sova länge. Semestern förgylls av att få äta frukost och dricka kaffe i sängen", säger marknadsföringsdirektör Outi Vitie från kedjestyrningen vid SOK:s rese- och förplägnadshandel.

Förr var gästerna hänvisade till separata rumsbetjäningsmenyer, men i dag kan man beställa i princip vilken rätt som helst på hotellrestaurangens meny till rummet.

Hälsotrenden syns allt tydligare i gästernas val. I stället för en tung middag beställer många en sallad, en liten varmrätt eller en fruktbricka till rummet.

"Hamburgarna är fortfarande populära. På flera av våra hotell kan gästerna beställa bland annat smoothies och antipastorätter till rummet", säger Outi Vitie.

I dag beställer många mousserande vin till rummet redan vid bokningen för att fira till exempel sin bröllops- eller födelsedag. På Sokos Hotels kan man göra beställningen via nätet i samband med rumsbokningen.

Outi Vitie berättar att rumsbetjäningen utvecklas i enlighet med gästernas önskemål. Många hotell har avskaffat minibarerna, men Sokos Hotels har valt att behålla dem och bredda deras innehåll.

"Sokos Hotels-kedjans Solo-hotell har de bäst utrustade minibarerna med bland annat olika snacks, rummen på Break Sokos Hotel Tahko är utrustade med kylskåp för gästerans egna livsmedel och Original-hotellen har en receptionsshop som erbjuder traditionella minibarvaror samt smörgåsar och bakverk dygnet runt", säger Outi Vitie.

"Betjäningen förändras i takt med trenderna och gästernas önskemål. Framöver kommer rumsbetjäningen sannolikt att fungera annorlunda än i dag – världen och gästernas behov förändras snabbt", avrundar Outi Vitie.