Rotsakssemlor utan knådning

25.9.2017
5 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Rotsakssemlor utan knådning

Blanda till degen på kvällen, klicka den på plåt och grädda den på morgonen.

Ingredienser

10 stycken
1 2 dl riven morot och rödbeta
2 5 dl ljumt vatten
3 0,25 tsk (1/4 tsk) bit färsk jäst
4 1,5 tsk salt
5 1,5 dl havreflingor
6 1 dl graham- eller rågmjöl
7 6 - 7 dl vetemjöl
På ytan
1 3 msk pumpa- eller solrosfrön

Näringsinnehåll

Stycken Recept
Kolhydrater 40 g 399 g
Protein 7 g 72 g
Fett 3 g 34 g
Kostfibrer 3 g 33 g
Energi kJ 926 9255
Energi kcal 221 2212

Receptinformation

Ruokavalio Laktoositon, Maidoton, Munaton, Kasvis
Ruokatyypit Suolaiset leivonnaiset
Pääruoka-aine Kasvikset
Ruokalajit Leivonnaiset, Aamu-, väli- ja iltapalat, Helpot & nopeat, Edullinen, Brunssi, Välipalat

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Riv rotsakerna. Smula jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt de rivna rotsakerna, salt, havreflingorna, grahams- eller råg-mjölet och så mycket vetemjöl att degen blir grötaktigt fuktig. Rör om ordentligt, men knåda inte. Täck bunken med plastfilm och en duk. Låt degen jäsa ca 12 timmar i kylskåp.

Värm ugnen till 225 grader. Lägg ett ark bakplåtspapper på plåten och placera stora klickar på plåten med två skedar. Tryck frön i degens yta. Grädda 25–30 minuter på mittfalsen.

Variera med riven palsternacka eller pumpa.

Text
Foto Anna Huovinen
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5