Rödkålschips och avokadodipp

27.12.2017
0 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Rödkålschips och avokadodipp

Rostade chips av rödkål är ännu hälsosammare än vanliga. Den snabblagade veganska dippsåsen innehåller massor av nyttiga fetter från avokado.

Ingredienser

4 portioner
1 8 rödkålsblad
2 2 msk olja
3 0,5 tsk salt
Avokadodipp
1 1 avokado
2 1 saften av en citron
3 1 kruka koriander
4 0,5 dl vatten
5 nypa salt

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 4 g 14 g
Protein 2 g 9 g
Fett 13 g 51 g
Kostfibrer 4 g 15 g
Energi kJ 586 2343
Energi kcal 140 560

Receptinformation

Ruokavalio Gluteeniton, Laktoositon, Maidoton, Munaton, Kasvis, Vegaani
Pääruoka-aine Kasvikset
Ruokalajit Pikku- ja alkuruoat

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Värm ugnen till 150 grader. Täck två plåtar med bakplåtspapper.

Lossa kålbladen och skär loss de tjocka bladnerverna. Riv eller skär bladen i munsbitsstora stycken. Lägg kålen i en bunke, rör i olja, så bladen fuktas. Fördela bladbitarna jämnt på plåtarna.

Rosta chipsen först 20 minuter. Vänd dem och lägg dem tillbaka i ugnen. Kolla chipsen ungefär var tionde minut. Ta kålchipsen ur ugnen alltefter de blir frasiga och lägg dem att svalna på galler eller hushållspapper. Strö salt på de varma chipsen. Fortsätt att rosta tills alla chips är krispiga, 1–2 timmar. Rostningstiden varierar från ugn till ugn. I varmluftsugn blir chipsen frasiga mycket snabbare , och du kan gott rosta två plåtar samtidigt. Kålchipsens storlek påverkar också tiden.

Klyv avokadon, ta bort kärnan. Gröp ur frukten med en sked, lägg fruktköttet i en bunke, pressa i saften av en citron. Tillsätt hackad koriander, vatten och salt. Purea.

Text
Foto Panu Pälviä
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5