Risotto primavera

15.3.2018
3 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Risotto primavera

Risotton kryddad med sparris, ärter och citron får en stilig vårskrud.

Ingredienser

4 portioner
1 0,5 knippe (250 g) gröna sparrisar
2 8 dl vatten
3 1 grönsaksbuljongtärning (glutenfri)
4 1 - 2 schalottenlökar
5 3 dl risottoris
6 2 msk smör
7 3 dl torrt vitvin
8 1 dl riven parmesanost
9 1 dl hackad salladslök
10 0,5 tsk salt
11 0,5 påsar (100 g) djupfrysta ärter
12 1 dl matlagningsgrädde
13 0,3 kruka rucola
14 1 msk rivet citronskal

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 54 g 217 g
Protein 11 g 44 g
Fett 16 g 63 g
Kostfibrer 4 g 16 g
Energi kJ 1 907 7629
Energi kcal 456 1823

Receptinformation

Ruokavalio Kasvis
Pääruoka-aine Kasvikset
Makuja maailmalta Italialainen
Ruokalajit Pääruoat, Lisäkkeet

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

  1. Skala sparrisarna, ta bort den träaktiga undre delen och skär resten i ca 1 cm långa bitar. Koka sparrisen ca 5 minuter i kort spad smaksatt med salt. Låt sparrisen rinna av.
  2. Koka upp vattnet för risotton. Lös en grönsaksbuljongtärning i vattnet. Håll buljongen het.
  3. Skala och hacka lökarna. Fräs riset och lökarna ett ögonblick i smöret. Tillsätt vinet i två omgångar och koka under omröring, tills det absorberas. Tillsätt grönsaksbuljongen i riset 1–2 deciliter åt gången. Tillsätt en ny sats först sedan föregående absorberats av riset.
  4. Riv osten och hacka salladslöken medan riset kokar. Då all buljong har absorberats av riset är det dags att tillsätta salt, ost, salladslök, sparris, ärter och grädde. Låt det hela puttra en stund, rör om, smaka av saltet och kryddorna. Tillsätt lite vatten, om risotton verkar vara alltför torr.
  5. Tillsätt slutligen rucola och rivet citronskal. Servera omedelbart.
Text
Foto Ninna Lindström
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5