Riddare med äpple och jordnöt

26.10.2017
0 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Riddare med äpple och jordnöt

Fattiga riddare blir rikare av nötfyllningen. Använd gärna rödkindade och krispiga Honey Crunch, som är i säsong under senhösten.

Ingredienser

4 portioner
1 2 äpplen
2 4 msk margarin
3 2 msk farinsocker
4 0,5 tsk kanel
5 0,5 ljust bröd
6 1 dl jordnötssmör
7 2 dl mjölk
8 1 ägg
9 1 msk vetemjöl
10 1 tsk vaniljsocker
11 0,25 tsk (1/4 tsk) salt
Dessutom
1 4 bollar glass
2 2 msk sirap

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 54 g 218 g
Protein 8 g 34 g
Fett 12 g 46 g
Kostfibrer 6 g 24 g
Energi kJ 1 505 6021
Energi kcal 360 1439

Obs! I beräkningen har inte medtagits: jordnötssmör, bollar glass

Receptinformation

Ruokavalio Kasvis
Pääruoka-aine Kasvikset
Ruokalajit Jälkiruoat

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Tvätta och klyv äpplena. Avlägsna kärnhusen. Skär äpplena i skivor. Hetta upp 2 msk margarin i en panna, tillsätt sockret och låt det smälta. Lägg äppelskivorna i pannan och fräs 3–5 minuter. Smaksätt med kanel.

Skär brödet i 8 skivor. Fördela skivorna en ugnsform.

Lägg äppelgratäng på hälften av brödskivorna. Ta några skedar gratäng åt sidan som garnering. Lägg den andra brödskivan med jordnötssmöret nedåt på äppelgratängen.

Rör samman mjölk, ägg och vetemjöl i en bunke. Smaksätt med vaniljsocker och salt. Doppa de fyllda brödskivorna i äggmjölken.

Hetta upp 2 msk margarin i en panna och stek äppelriddarna på bägge sidor ca 5 minuter, tills ytan är guldbrun.

Om du vill, kan du servera de stekta riddarna skurna i två triangelformade delar. Servera dem varma med en boll glass och sirap. Garnera med resten av äppelgratängen.

Text
Foto Tuomas Kolehmainen
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5