Resebloggar är bättre än traditionell reklam

24.4.2015
0 betyg
Resebloggar är bättre än traditionell reklam

Antalet resebloggar har ökat explosionsartat den senaste tiden och de bästa bloggarna lockar även i Finland en mängd läsare. Företagen inom turismen har noterat resebloggarnas popularitet, och de bästa bloggarna har blivit viktiga åsiktspåverkare för företagen.

En drömresa till fjärran länder, en ryggsäcksresa jorden runt eller en resa till någon spännande storstad. Välja ett lyxhotell eller ett vanligt vandrarhem? Vad kan man läsa om i resebloggar? Allt flera finländare planerar sina semesterresor med hjälp av erfarenheter i resebloggar, förutom  informationen från resebyråerna. Därför har företagen insett resebloggarnas marknadsvärde.

De mest aktiva resebloggarna använder sig skickligt av sociala medier. De bästa inläggen läses tack vare Facebook, Twitter eller Instagram av tusentals människor, vilket förstärker det budskap som företag i branschen vill förmedla. Trots att turismen är en bransch som länge hört till tätgruppen inom näthandeln, inleddes bloggsamarbetet förvånansvärt sent.

"De finländska bloggarna i turistbranschen var länge så små, att de inte kunde väcka företagens intresse", säger Riikka Krenn, chefredaktör för webbplatsen Rantapallo.fi.

Nu har både bloggskrivarnas antal ökat och nivån på bloggarna blivit bättre.

"Det är effektivare att bloggarna berättar om våra tjänster genom sina erfarenheter, än att vi berättar om dem själva", konstaterar även marknadsföringschefen Outi Vitie i SOK:s kedjestyrning för turist- och bespisningsverksamhet.

"Å andra sidan skriver bloggarna ärligt även om det som inte gått bra. Det är viktigt för oss att få veta det också", fortsätter Vitie.

Av dessa två orsaker inbjöd Sokos Hotels-kedjan i samband med sitt 40-årsjubileum fyrtio bloggare att bedöma Sokos Hotellen på plats. Kampanjen #sokoshotels40, som genomfördes i samarbete med Rantapallo.fi ledde till drygt 70 blogginlägg, bland vilka följarna i Sokos Hotellens Facebook-grupp fick rösta på sin egen favorit.

Bloggen var ett praktiskt sätt att hålla kontakten till familjen och vännerna.

Laura Pylvänäinen

Laura Pylvänäinen blev resebloggare som 18-åring när hon ensam reste ut på en jordenruntresa.

Resebloggaren jobbar medan andra roar sig

En av bloggarna som deltog i kampanjen var Laura Pylvänäinen, som står för resebloggen Tuntemattomaan ja takaisin (Till det okända och tillbaka). Hennes berättelse om en resa till Koli röstades fram till vinnare.

Denna blogg uppstod på ett ganska vanligt sätt: den var menad som en dagbok över en lång utlandsresa, då den 18-åriga Pylvänäinen ensam gav sig iväg på en resa jorden runt.

"Bloggen var ett praktiskt sätt att hålla kontakten till familjen och vännerna. Småningom märkte jag att jag njöt allt mer av att blogga. Det har varit en överraskning att se att antalet utomstående läsare hela tiden har vuxit", säger Laura Pylvänäinen.

Hennes jorden runt-resa var full av oförglömliga händelser. Fyra dagar efter den sydafrikanske frihetskämpen Nelson Mandelas död stod den unga finländskan mitt i det internationella medieuppbådet i förstaden Soweto utanför Johannesburg, där Mandela bodde nästan trettio år innan han fängslades. En journalist från South-African Press frågade Pylvänäinen vad Mandela betydde för henne.

"Det var omöjligt att försöka förstå vad sydafrikanerna kände. Mina tankar föreföll så ljumma i jämförelse med vad Mandela verkligen betydde för den lokala befolkningen. Där var presidenter och premiärministrar från olika länder, inklusive Barack Obama", skrev Pylvänäinen i sin blogg.

För läsarna framstår resebloggarens liv som fyllt av minnesrika upplevelser, vackra landskap och njutbar underhållning. Enligt Pylvänäinen stämmer detta delvis, och till exempel ceremonin för Mandela var en oförglömlig upplevelse, som man är med om en gång i livet. Men i själva verket innebär bloggandet att även sitta framför datorn då andra har roligt.

"Många ryggsäcksresenärer undrar varför jag sitter med min bärbara dator på vandrarhemmet, medan de andra roar sig. Men resebloggandet är min hobby, lite som att spela ett instrument, och därför är det viktigt att träna regelbundet", förklarar  Laura Pylvänäinen.

På resorna framhåller hon inte att hon är resebloggare, tvärtom. Till exempel som studerande får man enligt henne mer fördelar än som bloggare.

"Folk förstår inte överallt vad bloggandet innebär. Som studerande däremot får man nästan alltid rabatt eller ett övernattningsställe", påpekar Pylvänäinen.

Laura Pylvänäinen

Laura Pylvänäinens erfarenheter från Break Sokos Hotel Koli renderade henne segern i följarröstningen.

Nivån stiger – konkurrensen hårdnar

Många livsstils- och modebloggare förtjänar numera sitt uppehälle genom samarbete med sponsorer och företag, men i Finland är det fortfarande svårt att leva uteslutande på resebloggande.

"Bland resebloggarna finns bara ett fåtal för vilka bloggen tydligt är något mer än bara en hobby", säger Riikka Krenn.

Hon betonar emellertid att turismen är ett knepigare område än många andra bloggteman, eftersom allmänhetens intresse är mer säsongsbetonat.

"Skönhet och inredning är aktuella ämnen året runt, men resor intresserar de flesta bara inför semesterperioden och intresset svalnar efter hemkomsten. Därför måste en resebloggare göra en hel del för att få trogna läsare", påpekar Krenn.

En del av bloggskrivarna försöker därför upprätthålla läsarnas intresse med hjälp av faktaspäckade bloggar, för vilka de fördjupar sig i destinationslandets historia och språk i förväg. Laura Pylvänäinen försöker emellertid inte uppnå en sådan perfektion då hon reser.

"Jag bekantar mig hellre med historien först på plats genom att läsa en bok eller besöka museer. Före resan följer jag med i nyheterna hurdant landets politiska läge eller människorättsläget är", säger Pylvänäinen.

Trots att företagen har konstaterat resebloggarnas fördelar, är det många bloggare som enligt  Pylvänäinen förhåller sig avvaktande till samarbete med företag.

"Man borde aldrig samarbeta med ett företag som man inte tror på, eller vars tjänster man själv inte skulle vara villig att betala för. Åtminstone mina åsikter är inte till salu", försäkrar Pylvänäinen.

Dessutom säger hon att läsarna mer kritiskt än tidigare kontrollerar om bloggaren till exempel fått något gratis. Därför är det viktigt att alltid berätta öppet i bloggen om ett eventuellt samarbete med ett företag.

"Lyckligtvis är finska resebloggar fortfarande ovanligt ärliga", säger Pylvänäinen berömmande.

Resebloggar är bättre än traditionell reklam

"Bland resebloggarna finns bara ett fåtal för vilka bloggen tydligt är något mer än bara en hobby"

Sokos Hotellen enligt bloggarna

Alla bloggarna i kampanjen finns utlagda på Sokos Hotellens webbsida.

Text:
Foto: Roope Permanto, Petri Blomqvist, Sanni Ylönen och Thinkstock
Illustrationer: Antti Nikunen
Arvioi artikkeli (sv)

Betygsätt

1/5 5/5