Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Räddare i nöden – Raketti Spagetti

Teksti:
Heidi Hänninen
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 24.4.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
Spaghettin Raketti Spagetti har räddat middagen hos många jäktade familjer i hela 30 års tid. Den snabblagade pastan, som tilltalar både barn och vuxna, får till och med familjens hund att vifta lite extra på svansen.

Vi möts av en angenäm vetedoft när vi stiger in i Myllyn Paras fabrik i Hyvinge. Doften ökar i styrka ju längre in i fabriken vi går. När vi tar oss upp till en avsats ovanför produktionslinjen börjar svettdropparna slå ut i pannan och på ryggen. Luften är varm, nästan het, ovanför de flera ton spaghetti som torkar under oss vid en temperatur på +85 0C.

Raketti Spagetti har funnits med i bilden i 30 års tid, vilket innebär att pastan är bekant för många av dagens föräldrar sedan barndomen. De som var barn på 80- och 90-talen minns säkert den animerade tv-reklamen Raketti kuuhun ja spagetti suuhun.

40 ton på tu man hand

I dag är spaghettitillverkningen nästan helt automatiserad. Produktionslinjen används för tillverkning av olika pastaprodukter och det enda som görs manuellt är bytet av formar. Tillverkningen av ett parti Raketti Spagetti på 40–60 000 kg sköts av två personer, varav den ena övervakar spaghettimaskinen och den andra övervakar emballeringen. I praktiken tillbringar vardera en stor del av sin tid på förpackningsavdelningen.

Tillverkningen av pasta sker i tre skift sju dagar i veckan. Fabriken tystnar endast under storhelgerna. Den här dagen arbetar maskinskötare Toni Kaarre och emballerare Jaana Perälä, som med flinka och vana fingrar monterar ihop en kartongpall som snart fylls med färdiga spaghettipåsar. Arbetet går som en dans efter tio års praktik.

"I dag använder vi endast en förpackningslinje eftersom en av våra två pastamaskiner står", säger Jaana Perälä.

Emballeringsmaskinen spottar ut cirka 140 påsar spaghetti i minuten, vilket innebär att arbetstakten är hög. Jaana Perälä berättar att hon får all den motion hon behöver under arbetsdagen.

"Över 10 000 steg per dag", säger hon leende.

Tillverkningen av en sats spaghetti räcker 3,5–4 timmar. Processen inleds med programmering av den styrcentral som reglerar tillverkningen. Centralen styr bland annat råvarumängden, temperaturen, fukthalten och torkningstiden.

När styrcentralen är programmerad startas pastamaskinen. I den första fasen blandas vetemjölet ut i vatten. Degen leds till en form i vilken den skärs i bitar. Efter skärningen är spaghettin klar för torkning. Fabrikens några meter höga och några meter breda torkkärl är fyllt av spaghetti.

Under torkningen sjunker spaghettins fukthalt från 30 till 12,5 procent. Den låga fukthalten gör att spaghettin håller länge i butikens hylla och hemma i skafferiet. Produkten är användbar upp till två år efter tillverkningen, men den stora efterfrågan gör att paketen försvinner ur butikshyllan betydligt snabbare. Fabriken i Hyvinge producerar minst en sats Raketti Spagetti varannan vecka.

Populär bland stora och små

Skiftchef Markku Mäkelä, som ansvarar för pastatillverkningen, har varit med ända sedan Raketti Spagetti började tillverkas och hushållslärare Arja Elina Laine har utarbetat alla Raketti Spagetti-recept de senaste 20 åren. Vardera minns att produkten utvecklades med tanke på alla de barn som ville ha kort och välsmakande spaghetti.

"Raketti Spagettis viktigaste målgrupp är fortfarande barn, men också äldre konsumenter tycker om det behändiga formatet", säger Arja Elina Laine.

Markku Mäkelä berättar att tanken på kort spaghetti föddes långt innan Raketti Spagetti började tillverkas.

"Fabriken tillverkade vanlig spaghetti och när den skars blev det alltid över restbitar. Restbitarna hade kunnat fungera som kort spaghetti, men tyvärr kunde de inte fångas upp och tas till vara", säger Markku Mäkelä.

Namnet Raketti Spagetti sammanhänger med den korta tillredningstiden: Spaghettin blir färdig i raketfart.

"Vi hade även en annan Raketti-produkt, nämligen snabbmakaronen Raketti Makaroni, men tillverkningen lades ner på grund av för liten efterfrågan", säger Markku Mäkelä.

Raketti Spagetti förpackas maskinellt i påsar om 350 gram. Under en kort tid såldes produkten även i 700 grams påsar, men den förpackningsstorleken föll inte konsumenterna i smaken. Förpackningen har förändrats under åren: Den ursprungligen rödvita raketen har utvecklats till en gul strömlinjeformad siluett som rör sig på en blå himmel omgiven av stjärnor och planeter.

Fastän produkten främst riktar sig till barn finns det många vuxna som äter Raketti Spagetti med god aptit. Den korta spaghettin tilltalar också keldjur.

"Jag hade en hund som älskade Raketti Spagetti. När jag lagade spaghettigratäng ylade hunden ända tills den fick en portion", säger Markku Mäkelä med ett skratt.

Fullkorn är en finländsk specialitet

Varje tillverkningssats analyseras på fabrikens laboratorium innan den godkänns. Kvalitetskontrollant Riikka Tienhaara plockar upp en påse och kontrollerar att den är hel, att fogarna är täta och att påsen har de rätta varu- och datummärkningarna. När hon har godkänt förpackningen plockar hon fram en kastrull och kokar spaghettin. Hon kontrollerar att koktiden är den rätta och sedan gör hon en sensorisk analys, vilket innebär att hon luktar och smakar på spaghettin.

"Vi kontrollerar också produktens fukthalt", säger Riikka Tienhaara.

Hon mal spaghettin till ett fint pulver som hon väger och sedan ställer in i en ugn. En timme senare väger hon pulvret på nytt. Viktskillnaden anger produktens fukthalt.

I dag finns det till många barns förtjusning även färgade Raketti Spagetti. För fem år sedan var Raketti Spagetti den näst mest sålda pastaprodukten efter vanliga makaroner, men nu har den distanserats av olika fullkornsprodukter.

"Förr blekte man pastan, men i dag vill konsumenterna ha mörkare produkter. De mörka pastaprodukterna lanserades i Finland långt tidigare än i Italien, där de ledande producenterna först nu har infört fullkornsprodukter i sina sortiment", avrundar Arja Elina Laine.

"Förr blekte man pastan, men i dag vill konsumenterna ha mörkare produkter."