Populär bland stora och små
Skiftchef Markku Mäkelä, som ansvarar för pastatillverkningen, har varit med ända sedan Raketti Spagetti började tillverkas och hushållslärare Arja Elina Laine har utarbetat alla Raketti Spagetti-recept de senaste 20 åren. Vardera minns att produkten utvecklades med tanke på alla de barn som ville ha kort och välsmakande spaghetti.
"Raketti Spagettis viktigaste målgrupp är fortfarande barn, men också äldre konsumenter tycker om det behändiga formatet", säger Arja Elina Laine.
Markku Mäkelä berättar att tanken på kort spaghetti föddes långt innan Raketti Spagetti började tillverkas.
"Fabriken tillverkade vanlig spaghetti och när den skars blev det alltid över restbitar. Restbitarna hade kunnat fungera som kort spaghetti, men tyvärr kunde de inte fångas upp och tas till vara", säger Markku Mäkelä.
Namnet Raketti Spagetti sammanhänger med den korta tillredningstiden: Spaghettin blir färdig i raketfart.
"Vi hade även en annan Raketti-produkt, nämligen snabbmakaronen Raketti Makaroni, men tillverkningen lades ner på grund av för liten efterfrågan", säger Markku Mäkelä.
Raketti Spagetti förpackas maskinellt i påsar om 350 gram. Under en kort tid såldes produkten även i 700 grams påsar, men den förpackningsstorleken föll inte konsumenterna i smaken. Förpackningen har förändrats under åren: Den ursprungligen rödvita raketen har utvecklats till en gul strömlinjeformad siluett som rör sig på en blå himmel omgiven av stjärnor och planeter.
Fastän produkten främst riktar sig till barn finns det många vuxna som äter Raketti Spagetti med god aptit. Den korta spaghettin tilltalar också keldjur.
"Jag hade en hund som älskade Raketti Spagetti. När jag lagade spaghettigratäng ylade hunden ända tills den fick en portion", säger Markku Mäkelä med ett skratt.