Quinotto med blomkål

26.6.2017
5 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Quinotto med blomkål

Koka en saftig quinotto av blomkål och quinoa. Stek blomkålens frasiga blad och använd dem som garnering.

Ingredienser

4 portioner
1 1 blomkål
2 1 lök
3 1 vitlöksklyfta
4 1 påse (250 g) färsk spenat
5 1 dl quinoa
6 4 msk olja
7 1 dl vitvin
8 5 - 6 dl grönsaksbuljong (glutenfri)
9 1 dl riven parmesanost
10 0,5 - 1 tsk salt
11 0,25 tsk (1/4 tsk) grovmalen svartpeppar

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 13 g 51 g
Protein 9 g 37 g
Fett 20 g 81 g
Kostfibrer 6 g 24 g
Energi kJ 1 196 4782
Energi kcal 286 1143

Receptinformation

Ruokavalio Gluteeniton, Laktoositon, Munaton, Kasvis
Pääruoka-aine Kasvikset
Ruokalajit Pääruoat, Lisäkkeet

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Stycka blomkålen i munsbitar. Hacka 1/3 av blomkålsbitarna till små smulor. Använd bladen som garnering. Skala och hacka löken och vitlöken. Hacka spenaten. Skölj quinoan.

 

Hetta upp 3 msk olja i en kastrull. Fräs lökarna och den finhackade blomkålen 2–3 minuter i oljan. Tillsätt quinoa och vin. Koka in vinet, tillsätt 2 dl het grönsaksbuljong. Koka och rör om då och då tills vätskan har absorberats, tillsätt var gång 2 dl buljong. Koka totalt 20–25 minuter på rätt svag värme.

Tillsätt spenaten och den rivna osten. Rör om väl. Krydda med salt och peppar.

Hetta upp 1 msk olja i en panna, fräs blomkålsblad och -bitar 2 minuter.

Text
Foto Tuomas Kolehmainen
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5