Quinoa med kål och apelsin och cashewdressing

17.1.2018
0 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Quinoa med kål och apelsin och cashewdressing

Med den här salladen får du dagerns dos av C-vitamin. Dessutom får du i dig bra vegetabiliskt protein och en massa mineraler.

Ingredienser

1 2 dl quinoa
2 5 dl vatten
3 2 msk olja
4 1 tsk fänkålsfrö
5 0,25 rödkål
6 4 apelsiner
7 1 kruka dill
8 0,5 tsk salt
Cashewdressing
1 2 dl cashewnötter
2 1 vitlöksklyfta
3 1 dl vatten
4 0,5 apelsin, saften
5 0,5 tsk salt

Näringsinnehåll

Recept
Kolhydrater 177 g
Protein 51 g
Fett 94 g
Kostfibrer 39 g
Energi kJ 7412
Energi kcal 1772

Receptinformation

Ruokavalio Gluteeniton, Laktoositon, Maidoton, Munaton, Kasvis, Vegaani
Ruokatyypit Salaatit
Pääruoka-aine Hedelmät
Ruokalajit Lisäkkeet

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Börja med att blötlägga nötterna till dressingen i 2 timmar.

Låt nötterna rinna av, lägg dem i en mixer eller stavmixerbunke. Skala och hacka vitlöksklyftan. Tillsätt den, 1 dl vatten, apelsinsaften och salt. Kör till puré. Späd vid behov med en skvätt vatten.

Skölj quinoan och låt den rinna av. Koka upp vatten i en kastrull, tillsätt quinoan och koka 5 minuter. Ta kastrullen åt sidan och låt quinoan svälla ca 30 minuter under lock.

Låt quinoan rinna av ordentligt i ett durkslag. Hetta upp oljan i en stekpanna. Stek quinoan och fänkålsfröna 5 minuter.

Strimla kålen. Skala och stycka 3 apelsiner. Rör samman kålen och apelsinerna, pressa i saften av 1 apelsin. Hacka dillen, smaksätt salladen med den och salt. Rör i quinoan.

Tips: Gör salladen matigare med färdig kyckling, tofu, bönor eller rökt lax.

Text
Foto Anna Huovinen
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5