Positivt tänkande gör livet lättare

24.7.2015
3 betyg
Positivt tänkande gör livet lättare

Vill du lära dig att tycka om dammsugning och leva friskare? Börja med att ändra ditt sätt att tänka.

Jag beslöt mig redan för länge sedan att gilla regniga dagar. Numera blir jag lycklig av regn", påstår psykologen Keijo Tahkokallio som publicerat böcker om positivt tänkande. Tahkokallio säger att alla borde göra på samma sätt, för då kan man bli glad av både regnets smatter och njuta av solens värme. Visserligen är det naturligt för människan att hata regn, för tidigare innebar det hot, kyla och väta.

Det kan låta överdrivet positivt att älska regn. Enligt Tahkokallio kan dock positivt tänkande göra livet lättare på många sätt. Därför är det oftast de som är nöjda med vad de får, som är lyckligast.

I allmänhet förknippas optimism och positivt tänkande med varandra. Fastän dessa begrepp har mycket gemensamt, är det enligt Tahkokallio ändå fråga om olika saker.

"Optimism är en personlighetsegenskap. Man kan försöka ändra även på den, men det är ändå lättare att ändra sitt tänkesätt än sin personlighet", säger Tahkokallio.

Optimism innebär framför allt en tro på fram­tiden. På att det kommer solsken efter regn. När pessimister och optimister genomför ett gemensamt projekt, tror pessimisterna att de säkert kommer att misslyckas eller lyckas högst på tur. Optimisten tror att de kommer att lyckas, men om något ändå går fel, ger de inte upp.

Upptäck den vackra himlen

En ny attityd är ingen omöjlighet, fastän en person skulle uppleva sig ha ett negativt sätt att tänka. Tahkokallio säger att positivt tänkande inte är någon genetisk egenskap, utan ett redskap som man kan utveckla. 

"Det går alltid att själv välja vad man tycker om. Man måste hitta de glädjande sidorna i saker och ting, till exempel den vackra himlen en regnig dag, istället för det våta och dystra", säger Tahkokallio.

Det har bevisats att det lönar sig att ändra attityd, för det minskar känslan av besvikelse, bidrar till att lindra stress och ökar det njutningsfulla i livet. Tänkesättet påverkar alltså människans hela liv, till och med kroppen.

"Det är gammalmodigt att utgå från att kroppen och sinnet är separata enheter. Vi tänker inte bara med hjärnan utan med hela kroppen."

Socialpsykologen och psykoterapeuten Krisse Lipponen, expert på positivt tänkande, säger att en attitydförändring lyckas, om man fokuserar på rätt saker.

"Under en dag upplever en människa tusentals små saker. Det väsentliga är vilken av dagens händelser man väljer. Det att det var en grå morgon eller att man fick många saker gjorda under dagen?", förklarar Lipponen.

Tahkokallio intygar att han utöver regn också har lärt sig att tycka om att dammsuga. Han anser att nyckeln till att vara positiv ligger i att alltid koncentrera sig på just det som man håller på med.

"Dammsugningen blir till en avslappningsövning, när man inom sig berömmer varje drag med munstycket. Testa själva!" uppmanar Tahkokallio.

Öva upp postitivt tänkande

Bättre lön och humör

Det finns otaliga bra orsaker till att ändra sitt tänkesätt. Lipponen berättar om undersökningar som visar att de som tänker positivt är lyckligare på alla livsområden. Enligt forskningsresultat klarar sig de som tänker positivt bra i det sociala livet och deras äktenskap håller längre. Det har även iakttagits att positiva idrottare uppnår bättre resultat än negativa. Därtill ger en tro på de egna möjligheterna ett skydd mot hjärt-, kärl- och infektionssjukdomar, eftersom det får en att leva hälsosammare.

"De som tror att de kan påverka sitt eget liv röker mindre, dricker mindre alkohol och motionerar mera", förklarar Lipponen.

Lipponen påpekar dock att studierna inte säger hela sanningen, eftersom de oftast talar om genomsnitt.

Men bli inte orolig, om du är negativ till din natur. Genom att ändra tänkesättet kan du få del av samma fördelar som de som redan är positiva.

"Och givetvis reflekteras en positiv attityd tillbaka från omgivningen", säger Lipponen.

Känslor smittar från en människa till en annan, så det är lätt att vara tillsammans med en positiv person.

En positiv attityd tycks även avspeglas på lönenivån. De som tänker positivt har statistiskt sett något större inkomster och högre utbildningsnivå. De går också snabbare framåt i karriären. Enligt Lipponen är en förklaring till detta att de som tänker positivt kan förbinda sig till sina mål och tror på sina möjligheter att påverka.

"Därtill har de som tänker positivt kul på jobbet", säger Jari Hakanen, forskningschef vid Helsingfors universitets Forskarkollegium och forskarprofessor vid Arbetshälsoinstitutet.

"Positivt tänkande skapar i sig ett sug för jobbet, alltså glädje och entusiasm. De som känner suget upplever sitt arbete som meningsfullt och viktigt", säger Hakanen.

Dagens arbetsliv präglas ofta av resultatpress och samarbetsförhandlingar. En positiv person kan dock snabbt sänka sin stressnivå. Det är också trevligare att vid kaffebordet på jobbet samtala med en positiv än en negativa kollega.

"Under en dag upplever en människa tusentals små saker. Det väsentliga är om man väljer positiva eller negativa händelser."

Förneka inte allt negativt

Ibland kan det dock inträffa sådant där det är svårt att hitta något positivt. Det är exempelvis svårt att gilla att man snubblar eller att höra en elak kommentar av en arbetskompis. Då är det bättre att fokusera på något annat, säger Krisse Lipponen.

Det lönar sig dock inte att helt förneka negativa tankar, för även de utgör en del av en frisk människa. När man exempelvis fattar stora ekonomiska beslut eller ingår viktiga avtal måste man kunna överväga vad som händer om allt går åt skogen.

Strävan efter ett positivt tänkande innebär inte att man med våld måste vända allt till något gott. I sitt liv möter var och en även stunder av sorg och förluster, och man behöver inte tycka att det är kul att bli sjuk.

"Positivt tänkande kan dock bära en över svårigheterna. I något skede kanske man inser att sjukdomen även förde med sig åtminstone neutrala saker, eller att den lärde en något nytt", säger Lipponen.

En positiv attityd kan dock hjälpa en att fokusera på något annat än livets trista sida. Lipponen lyfter som exempel fram en grupp som står henne nära, svårt rörelsehindrade människor, som lyckas hitta glädjeämnen i goda stunder i vardagen, som att umgås med vänner eller att bada bastu.

Lär dig glädjas över regnet

Varför ändrar inte alla sitt tänkande?

Varför vänder då inte alla sitt tänkesätt i en mer positiv riktning om nu en gång de goda effekterna av det positiva är så stora? En orsak är förmodligen att alla inte ännu känner till de hälsoeffekter man kan uppnå med hjälp av tänkandet. Därtill är negativa tankar typiska för människorasen.

"Det är enkelt att utifrån evolutionen motivera att man måste reagera på hot. Däremot är trevliga och vackra saker inte så väsentliga för artens fortbestånd", förklarar Lipponen.

Att vända sitt tänkande i positiv riktning går inte i en handvändning. Men redan efter några månaders övning vänjer man sig vid att försöka hitta trevliga sidor hos det som inträffar. När man gång på gång återkallar det positiva tänkandet i minnet, börjar ens egen attityd småningom att ändras. Tahkokallio tipsar om att påminna sig om positivt tänkande till exempel med hjälp av en bild. Man kan ha den i plånboken eller rita den i handen. Eller installera den som bakgrundsbild på datorn.

"Med hjälp av övning kan man till och med lära sig att ställa sig lugnt till regnskurar eller trafikstockningar", intygar Keijo Tahkokallio.

Hur byter jag perspektiv?

Genom att byta perspektiv kan man göra livet lättare på många sätt. När man hittar en positiv synvinkel sjunker stressnivån, man blir på bättre humör och kanske undviker man gräl.

Krisse Lipponen, expert på positiv psykologi, ger ett exempel på att leta efter en positiv synvinkel, det vill säga använda uppskattande ögon:

"Gå ut och börja betrakta världen med uppskattande ögon. Leta efter sådant som du tycker om och som är värdefullt och vackert. Du ser säkert massor som du inte tycker om, men fäst din uppmärksamhet vid de positiva sakerna."

Så även om dina skor blir våta under morgon­joggen kan du fokusera på den vackra himlen eller på en rolig hund som du möter.

En dålig dag? Glöm det!

  • När du har en bra dag kan du göra en förteckning över sådant som gör dig glad. Gillar du att titta på hundvideor eller att ringa en vän? Gräv fram listan när du har en dålig morgon.
  • Om du blir irriterad över att gå på jobb, tänk inte på det. Fokusera först på att göra dig i ordning, sedan på resan till jobbet. Gör en sak i taget på jobbet. På det här sättet tynger arbetsdagens jobbiga aspekter inte hela dagen.
  • Är din arbetskompis dum mot dig? Tänk att hon/han inte är det av elakhet. Det går att förklara människors beteende ur många olika synvinklar.
  • Ta till humor för att ändra perspektiv – när man lyckas skämta om en tråkig situation, känns det genast mycket lättare.
  • Välj den sak som irriterar dig allra mest och gå in för att bli verkligt bra på den. Människan gillar allt som hon är bra på, oavsett om det är att bädda sängen eller putsa skorna.

Tipsen kommer från Krisse Lipponen och Keijo Tahkokallio.

Sakkunniga
Text Miia Vähähyyppä
Foto Roope Permanto
Arvioi artikkeli (sv)

Betygsätt

1/5 5/5