Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Medelhavspita à la Tsiken.

Nya fläktar i restaurangvärlden

Teksti:
Kirsi Särkkä
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 25.11.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
Känner du till Qualitano, Tsiken, Bacaro Doppio och Suup? Tack vare snabb och effektiv produkt­utveckling växer S-gruppens restaurangutbud i rekordfart.

Det händer mycket inom S-gruppens restaurangsegment just nu. Det riksomfattande utbudet av restauranger har tillförts nya koncept och fler nyheter är på gång. Samtidigt förnyas de välbekanta restaurangerna Rosso, Fransmanni och Amarillo. Vad handlar det om?

"God mat, goda drycker och god betjäning räcker inte längre. Dagens alltmer krävande kunder vill ha upplevelser. Syftet med S-gruppens förnyelse av restaurangsegmentet är att vädra bort stämpeln av tråkighet och flathet och att öka restaurangernas konkurrenskraft", säger direktör Harri Havia från kedjestyrningen vid SOK:s rese- och förplägnadshandel.

Han berättar att restaurang­gästerna vill ha upplevelser för alla sinnen, hög kvalitet och rimliga priser. Ekvationen är svårlöst, men inte omöjlig.

Modiga försök

Förnyelsearbetet har inletts med skapande av ett tiotal nya koncept. Utvecklingsprocessen har gjorts både snabbare och mer flexibel.

"Vi kartlägger restaurangtrenderna i stora världen och under­söker vad som saknas i Finland. De idéer och uppslag som väcker genuint intresse hos kunderna blir föremål för koncept- och produktutveckling. Ett lovande koncept kan realiseras på ungefär ett halvt år. Vår kungstanke är att göra modiga försök och att våga ta vissa risker. Om försöket faller väl ut utvidgar vi verksamheten", säger Harri Havia.

Unik framtoning  med kedjestöd

Dagens utvecklingsarbete är främst inriktat på okomplicerade och lätttillgängliga fast food- och casual dining -restauranger med smakfläktar från bland annat Sydamerika, Afrika och Mellanöstern.

Nykomlingarna är unika, men de backas upp av S-gruppens kedjeverksamhet i syfte att hålla priserna i schack.

"Restaurangerna i framtidens restaurangkedjor kommer inte att ha identisk interiör eller identisk betjäning. Målsättningen är att ge också de etablerade restaurangerna, till exempel Fransmanni, ny och restaurangspecifik framtoning", säger Harri Havia.

Nya restauranger

  • Qualitano: Pizza på italienskt vis. Pizzorna med läcker fyllning serveras som portionsbitar. 
  • Tsiken: Kycklingrätter och sallader med fläktar från Asien, Amerika och Medelhavsländerna. 
  • Bacaro Doppio: Bistro och deli med venetiansk atmosfär. På menyn finns specialkaffe, okomplicerade viner, små läckerheter så som toast och artesanglass.  
  • Suup: De lätta sopporna med friska örttoner innehåller råkost, protein och saftig buljong. Kunden kan delta i utformningen av sin portion.

S-gruppens restaurang­utbud finns på finska på adressen raflaamo.fi.