Det händer mycket inom S-gruppens restaurangsegment just nu. Det riksomfattande utbudet av restauranger har tillförts nya koncept och fler nyheter är på gång. Samtidigt förnyas de välbekanta restaurangerna Rosso, Fransmanni och Amarillo. Vad handlar det om?
"God mat, goda drycker och god betjäning räcker inte längre. Dagens alltmer krävande kunder vill ha upplevelser. Syftet med S-gruppens förnyelse av restaurangsegmentet är att vädra bort stämpeln av tråkighet och flathet och att öka restaurangernas konkurrenskraft", säger direktör Harri Havia från kedjestyrningen vid SOK:s rese- och förplägnadshandel.
Han berättar att restauranggästerna vill ha upplevelser för alla sinnen, hög kvalitet och rimliga priser. Ekvationen är svårlöst, men inte omöjlig.
Modiga försök
Förnyelsearbetet har inletts med skapande av ett tiotal nya koncept. Utvecklingsprocessen har gjorts både snabbare och mer flexibel.
"Vi kartlägger restaurangtrenderna i stora världen och undersöker vad som saknas i Finland. De idéer och uppslag som väcker genuint intresse hos kunderna blir föremål för koncept- och produktutveckling. Ett lovande koncept kan realiseras på ungefär ett halvt år. Vår kungstanke är att göra modiga försök och att våga ta vissa risker. Om försöket faller väl ut utvidgar vi verksamheten", säger Harri Havia.
Unik framtoning med kedjestöd
Dagens utvecklingsarbete är främst inriktat på okomplicerade och lätttillgängliga fast food- och casual dining -restauranger med smakfläktar från bland annat Sydamerika, Afrika och Mellanöstern.
Nykomlingarna är unika, men de backas upp av S-gruppens kedjeverksamhet i syfte att hålla priserna i schack.
"Restaurangerna i framtidens restaurangkedjor kommer inte att ha identisk interiör eller identisk betjäning. Målsättningen är att ge också de etablerade restaurangerna, till exempel Fransmanni, ny och restaurangspecifik framtoning", säger Harri Havia.