Morotshummus och tortillachips

27.8.2016
0 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Morotshummus och tortillachips

Morotshummus är gott som smörgåspålägg och som tilltugg till grönsaker. Man kan också använda den som dipp för hemlagade tortillachips.

Ingredienser

4 portioner
1 250 g morötter
2 2 vitlöksklyftor
3 1 burk (290/175 g) kikärter
4 2 msk tahini
5 1 msk citronsaft
6 0,5 tsk salt
7 0,5 tsk malen spiskummin
Tortillachips
1 2 vetetortillor
2 olivolja
3 nypa gourmetsalt

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 25 g 101 g
Protein 6 g 25 g
Fett 4 g 16 g
Kostfibrer 4 g 18 g
Energi kJ 682 2728
Energi kcal 163 652

Obs! I beräkningen har inte medtagits: tahini, olivolja

Receptinformation

Ruokavalio Laktoositon, Maidoton, Munaton, Kasvis, Vegaani
Pääruoka-aine Kasvikset
Ruokalajit Pikku- ja alkuruoat, Helpot & nopeat, Välipalat

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Tillred tortillachipsen. Pensla tortillor med olja och skär dem i triangelformade bitar. Placera trianglarna på bakplåtspapper på en plåt. Strö lite gourmetsalt på chipsen. Tillred i ugn, ca 10 minuter i 200 grader, tills chipsen är gyllenbruna.
Skala morötterna och skär dem i tunna skivor. Koka dem helt mjuka i lätt saltat vatten. Skölj med kallt vatten och låt dem rinna av. Lägg morötterna, kikärterna och en del av spadet i en mixer. Tillsätt tahini, citronsaft och kryddor. Kör blandningen jämn. Tillsätt mer spad från kikärtsburken, om hummus är alltför styv.

Text
Foto Laura Riihelä
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5