Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Modedesignern Stacy Igel: "Drömmar kräver mod"

Teksti:
Sanna Suokko
Kuvausjärjestelyt:
Ida Jokikunnas/Caravan stylist studio
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 26.7.2017
|
Muokattu: 31.8.2020
Boy Meets Girl lanseras nu i Finland och varumärkets skapare Stacy Igel säger sig tro på stora drömmar, hårt arbete och på bönens kraft. Hon ger ett exempel från levande livet.

Telefonen ringer precis när modedesigner Stacy Morgenstern ska åka iväg till sin studio.

Solen skiner, Manhattans siluett tecknar sig mot den blå himlen som ljussvärd på rad. Kollektionen ska lanseras inom några dagar och Stacy har huvudet fullt av detaljer kring den och allt som måste göras.

Det är Stacys pojkvän Brian som ringer. Han ber Stacy slå på tv:n och hållas inomhus. Det är den 11 september 2001 och American Airlines flyg AA11 har precis flugit in i World Trade Centers norra torn.

Stacy slår på tv:n och ser hur det andra flygplanet träffar det södra tornet.

Hon ringer till vänner och familjemedlemmar. En efter en säger sig vara i säkerhet, samtidigt som Manhattan, New York, hela världen stelnar till av chock och misstro.

"Den dagen förändrades mitt liv, liksom många andras i New York", säger Stacy.

"Plötsligt kändes det likgiltigt att lansera min första klädkollektion."

Ständigt på modet

Stacy heter idag Igel i efternamn. Hennes kollektion har vuxit till det internationella varumärket Boy Meets Girl med säte i hjärtat av Manhattans modekvarter i ett kontorshus på 15 våningen. Väggarna pryds av tidningsurklipp som berättar om Stacys karriär och BMG:s tillväxt. Stacy, 40, arbetar fortfarande som företagets kreativa direktör.

Attacken mot WTC förändrade även varumärket på ett bestående sätt.

"När min kollektion presenterades efter WTC-attackerna visste jag omedelbart vad jag måste göra", säger Stacy.

"Av en slump hade kollektionen detaljer som bestod av färgerna i USA:s flagga, och jag ville donera en del av kollektionens vinst till Röda Korset och deras arbete med att hjälpa dem som blivit offer för attacken. Samtidigt gjöt jag grunden till det som jag ville att BMG som varumärke skulle stå för."

Varumärket har kämpat mot cancer, lyft fram fenomen kring skolmobbning och flaggat för sexuella minoriteter och könsminoriteter under Pride-evenemang.

"Självförtroende och mod är alltid på modet."

"Självförtroende och mod är alltid på modet. Sist och slutligen handlar allt om människorelationer, samarbete och berättelser."

Idag är BMG välkänt för att lyfta fram samhälleliga missförhållanden. Även en äkta New Yorker som i någon av SoHos lyxiga boutiquer ser en jeansjacka med varumärkets logotyp hörs sucka: "Ah, vilket coolt varumärke."

Det har krävts uthållighet och hårt arbete för Stacy att komma så här långt.

Mamma, Donna och andra starka kvinnor

Stacys historia börjar i Chicago där hon växte upp i storasyster Kathys kölvatten. Pappan var kirurg och mamman företagare.

När Stacy gick i sjätte klass sydde hon kläder till sina dockor och sig själv. När hon var lite äldre ordnade hon modeuppvisningar i hemmet. Hennes vänner fick agera modeller medan hon klädde, stylade och skickade ut dem på estraden som hade byggts i vardagsrummet.

"Mina föräldrar uppmuntrade mig att jobba och tjäna egna pengar", säger Stacy.

"Jag vet inte exakt varifrån min förkärlek för mode har kommit, men företagsamhet har jag lärt mig av mamma. Hon utvecklade ett stöd för korsryggen som till en början förpackades hemma hos familjen. Snart växte företaget ut ur källaren, och efter 25 år sålde mamma sitt företag."

Kanske även kärleken till mode väcktes av mamman som älskade vintage och Donna Karans kläder. När Stacy studerade vid universitetet beslutade hon att bli praktikant hos Donna Karan. Det var mer än 1 500 kilometer och en hel värld från universitetet Madison i Wisconsin till modevärlden i New York men Stacy lät inte det hindra henne. Hon började med att bekanta sig med studerande från New York, och redan följande sommar kom hon att hjälpa Donna Karan i hennes utställningslokal i New York.

"Jag lärde mig hur en kollektion testas på köparna."

Följande sommar åkte Stacy tillsammans med CNN:s legendariska moderedaktör Elsa Klensch till alla tänkbara modeuppvisningar och hörde henne intervjua världsberömda modedesigner.

"Elsa är en energisk kvinna som har inspirerat mig väldigt mycket. Jag lärde mig prata om mode med facktermer och såg i praktiken vad mediesynlighet betydde för ett varumärke."

Stacy ville lära sig alla sidor av modebranschen innan hon beslutade var hennes fokus skulle ligga. Därför begav hon sig på slutrakan av studierna till London och ordnade sig ett jobb hos Zandra Rhodes, favoritdesignern för superkändisar såsom prinsessan Diana och Freddie Mercury.

"Zandra var tvungen att avsevärt minska på personalen. Jag såg vilka problem som finns inom modebranschen och att det bakom den glamourösa fasaden finns en massa människor som faktiskt jobbar hårt."

Lita på att din önskan slår in

Efter avlagd examen flyttade Stacy till New York, förstås. Konkurrensen är tuffare i New York än någon annanstans. Den som når framgång i New York, gör det även på annat håll. I New York måste man även jobba hårdare än de flesta klarar av.

"Å andra sidan sätter New York igång kreativiteten på ett väldigt speciellt sätt. Efter en lång arbetsdag är det härligt att dyka ner i metrotunnlarna, höra musiken och se gatudansarna."

Det var här i New York som Stacy träffade Brian. Han jobbade inom reklam-branschen och enligt Stacy, då 22 år, var Brian en sann renässansman.

"Brian var intelligent, kunnig och artig, och annorlunda än alla andra. Jag var i allmänhet den som skötte allting även när jag var på träff med någon, men Brian gick inte med på att ha det så. Han kom efter mig hemifrån och hade tänkt ut allt färdigt. Vi hade en fantastisk träff, och resten är historia", säger Stacy.

Stacys och Brians förhållande utformade sig såsom brukligt är i New York. Först skapar man en karriär, sedan skaffar man en bostad och bygger upp en förmögenhet. Boendekostnaderna är höga, om adressen har avgörande betydelse. Brian studerade till jurist och grundade en advokatbyrå, medan Stacy koncentrerade sig på BMG:s tillväxt.

"Om jag idag skulle göra något annorlunda så hade jag skaffat barn tidigare", säger Stacy.

"Jag visste nog att jag en dag vill bli mamma men åren gick obemärkt förbi medan jag byggde upp företagsverksamheten. En dag insåg jag att det kanske inte är så bara att få barn."

"En dag insåg jag att det inte är så bara att få barn."

Det finns en önskningarnas vägg av tunn återvunnen wellpapp på BMG:s kontor. Vem som helst får skriva ner sina önskningar på ett papper, rulla ihop det och lägga in i en liten öppning.

Ingen läser önskningarna, men Stacy menar att allas önskningar blir sanna, bara tilltron är stark.

Många av Stacys drömmar finns med på väggen, även den allra största.

"Dylan föddes för tre år sedan efter tuffa fertilitetsbehandlingar. Min böner besvarades."

När en fjäril landar på handen

Stacys arbetsdag sträcker sig inte lika ofta som tidigare långt in på natten. Dylan är på förmiddagen i skolan och på eftermiddagen med barnsköterskan, men kvällen spenderar familjen tillsammans. De spelar sällskapsspel, läser böcker och sjunger. Det är en utmärkt motvikt till det hektiska arbetslivet.

"Efter att jag blev mamma har dagarna blivit mer betydelsefulla och livets mening har utkristalliserats", säger Stacy.

"BMG är fortfarande jätteviktigt för mig, men Dylan och Brian är det bästa som har hänt mig. Jag vill även stå nära mina föräldrar och min systers familj. Förhoppningsvis blir jag efter min död ihågkommen som en god vän, mor, fru och dotter."

Dylan var ett år gammal när Stacy och Brian var i Paris för att lansera BMG i Colette, butiken med kultstatus. Staden blev utsatt för terroristattacker, och under den novemberkvällen rådde skräck och fasa i Paris, men av någon anledning var Stacy inte rädd.

"Det gäller att inte ge efter för terrorister. Följande morgon formade gatucaféets barista ett hjärta i mitt kaffe och sade att livet fortsätter. Vi måste hålla ihop och tro på en bättre framtid."

Stacy litar på att livet inte tar slut efter döden. Judar tror i allmänhet inte på pånyttfödelse, men det gör Stacy. Hon har dessutom bevis.

"Varje år i månadsskiftet juni-juli landar en fjäril på alla våra familjemedlemmars hand. Så har skett i tiotals år ända sedan min mormor dog", säger Stacy.

"Och på vår andra träff tog Brian mig till en fjärilsutställning utan att veta vad fjärilar betyder för mig. Det finns någon större kraft som styr vår färd, om vi bara tillåter det."

  • Boy Meets Girl (BMG) är ett klädmärke för unga kvinnor och kollektionen kommer till försäljning i Prismorna den 16 augusti.
  • Internationell. I USA säljs BMG i varuhuset Nordstrom, och kommer snart till försäljning även i Macy's 28 varuhus. I Frankrike säljs varumärket hos Colette.
  • Aktiv på sociala medier. Instagram: @boymeetsgirlusa. Facebook: @BoyMeetsGirlClothing.
  • Chef som bloggar. Läs bloggen Behind the Seams with Stacy Igel på adressen stacyigel.com.
  • Webbplats: boymeetsgirlusa.com