Minisemlor

23.4.2015
2 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Minisemlor

Ingredienser

18 stycken
1 2 dl vatten
2 1 dl mjölk
3 2 tsk torrjäst
4 2 tsk salt
5 2 msk socker
6 6 dl vetemjöl
7 1 ägg
8 50 g smält smör
Pensla med
1 1 ägg
1 2 msk sesamfrö
Fyllning
1 smör
2 200 g naturell färskost
3 200 g kallrökt lax i skivor
4 1 påse sallat
5 1 dill
Dessutom
1 cocktailstickor

Näringsinnehåll

Stycken Recept
Kolhydrater 17 g 303 g
Protein 3 g 62 g
Fett 4 g 68 g
Kostfibrer 1 g 16 g
Energi kJ 485 8725
Energi kcal 116 2085

Obs! I beräkningen har inte medtagits: smör

Receptinformation

Ruokatyypit Suolaiset leivonnaiset
Pääruoka-aine Kasvikset
Ruokalajit Aamu-, väli- ja iltapalat, Piknik, Brunssi, Välipalat

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Smält smöret. Tillsätt jäst, socker och salt i rejält fingervarmt vatten. Arbeta in mjölet i degen.. Tillsätt ägget och smöret mot slutet av knådningen. Arbeta degen smidig och mjuk, inte alltför lös. Låt jäsa 1–2 timmar under lock.

Häll ut degen på en mjölad arbetsbänk, arbeta den jämn. Forma degen till två stänger och skär vardera i 9 delar. Rulla degstyckena till runda semlor, låt dem jäsa under duk.

Pensla ytan med äggula rörd med en skvätt vatten. Strö frön över. Grädda semlorna 10–12 minuter i 200 graders ugnsvärme. Låt dem svalna.

Klyv semlorna, smörj snittytorna med smör. Lägg sallat, färskost, en bit lax och dill på varje bottenstycke. Lägg på locket och fäst det med en cocktailsticka.

Text
Foto Laura Riihelä
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5