Mellanmålsstänger som gör gott

12.2.2018
2 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Mellanmålsstänger som gör gott

Mellanmålsstänger med läcker smak av ananaskörsbär ger energi utan tiisätt socker.

Ingredienser

12 bitar
1 2 askar (à 100 g) ananaskörsbär
2 1 äpple
3 0,5 citron
4 3 tsk chiafrön
5 3 tsk honung
6 2,5 dl havreflingor
7 2 dl (20 st.) kärnfria dadlar
8 1 dl skalade solrosfrön
9 1 dl kokosflingor
10 0,5 dl äppelsaft
11 3 msk kokosolja

Näringsinnehåll

Bitar Recept
Kolhydrater 14 g 164 g
Protein 4 g 45 g
Fett 10 g 121 g
Kostfibrer 3 g 36 g
Energi kJ 676 8110
Energi kcal 162 1938

Obs! I beräkningen har inte medtagits: (à 100 g) ananaskörsbär, chiafrön

Receptinformation

Ruokavalio Laktoositon, Maidoton, Munaton, Kasvis
Pääruoka-aine Hedelmät
Ruokalajit Aamu-, väli- ja iltapalat, Välipalat

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Kasta ananaskörsbärens torra blad och klyv frukterna.

Riv äpplet med grovt järn. Lägg det rivna i en sil över en bunke, pressa i citronsaften. Tryck äpplets saft genom silen i bunken med en slev. Rör chiafröna och honungen i saften. Låt svälla ca 10 minuter.

Mät havreflingorna i en stor bunke. Hacka dadlarna och fröna fint. Blanda dem och kokosflingorna i havreflingorna.

Smält kokosoljan i mikrovågsugn eller varsamt på spisen i en kastrull. Blanda kokosoljan, ananaskörsbären, det rivna äpplet och de svällda chiafröna i havreblandningen, rör till en jämn massa.

Täck en form (ca 18 x 18 cm) med bakplåtspapper. Bre ut massan i formen, tryck den till en jämntjock tät platta, täck den med plastfilm. Ställ formen i kylskåp och låt massan vila minst 4 timmar.

Skär plattan i 12 stänger. Stängerna som innehåller färsk frukt håller sig ca en vecka i kylskåp.

Text
Foto Tuomas Kolehmainen
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5