Kycklinggratäng

21.10.2015
9 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Kycklinggratäng

Ingredienser

4 portioner
1 3 lårben av kyckling
2 1 citron
3 1 msk olivolja
4 1 tsk salt
5 1 tsk kycklingkrydda (saltfri)
6 1 rödlök
7 2 vitlöksklyftor
8 1 paprika
9 3 dl långkornigt ris
10 1 burk (400 g) krossade tomater
11 1 dl svarta oliver
12 0,5 dl hackade soltorkade tomater
13 2 tsk Örtblandning från Medelhavet (Meira)
14 4 dl hönsbuljong
På ytan
1 1 - 2 msk hackad persilja

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 59 g 237 g
Protein 27 g 108 g
Fett 26 g 106 g
Kostfibrer 4 g 17 g
Energi kJ 2 457 9828
Energi kcal 587 2349

Receptinformation

Ruokavalio Gluteeniton, Laktoositon, Maidoton, Munaton
Pääruoka-aine Broileri ja kalkkuna
Makuja maailmalta Italialainen
Ruokalajit Pääruoat

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Skilj benen från låren, bryn det hela i olja i en panna. Krydda med rivet citronskal, salt och kycklingkrydda. Lägg bitarna på ett fat.

Skala och hacka löken och vitlöksklyftorna. Klyv paprikan, ta ut stammen och kärnorna. Hacka den fint. Vänd grönsakerna ett ögonblick i pannan. Ställ grönsakerna åt sidan.

Häll ris, tomatkross, oliver, soltorkade tomater och örtblandning i pannan; tillsätt en nypa salt. Koka upp blandningen och häll den i en stor ugnsform. Häll i den heta hönsbuljongen och grönsakerna och rör lätt. Lägg kycklingbitarna överst.

Täck formen med folie och tillred rätten ca 45 minuter i 200 graders ugnsvärme. Ta bort folien och hetta upp grillmotstånden i ugnen. Rosta 5–8 minuter tills skinnet blir knaprigt. Pressa citronsaft i formen och strö persilja över det hela.

Text
Foto Laura Riihelä
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5