Kundenkäternas resultat är utgångspunkten för utvecklandet av verksamheten, och deras antal har ökat kraftigt på 20 år. Tack vare nya undersökningssätt är det lättare för kunden att svara på enkäterna.
"En god kundupplevelse är viktig för alla företag. Dessa vill förstå sina kunder och veta vad de tycker. Interaktion och reaktion på kundrespons har blivit viktigare", säger Juha Aalto, vd för Taloustutkimus.
Andelsverksamhetens natur ökar dessutom behovet av enkäter i S-gruppen. När kunderna även äger affären, är denna skyldig att lyssna på dem. Andelshandeln har grundats för att erbjuda ägarkunderna tjänster och förmåner, och det är ägarnas behov som styr handeln och dess utveckling.
Väl planerat
Enkäterna i S-gruppen underlättas av att kunduppgifterna kan användas i planeringen och genomförandet av enkäterna. Uppgifterna bildar en klar helhet. Den består av olika uppgifter som ägarkunderna gett i samband med sin registrering och efteråt. Sådana data är till exempel den information som gäller användning av S-Förmånskortet. Kundkännedomen består av både uppgifter om kunden och om kompletterande enkätdata.
Tack vare kunduppgifterna går det till exempel att avgränsa målgruppen för en undersökning på önskat sätt, så att de erhållna resultaten verkligen visar något väsentligt. Respondenterna för kundnöjdhetsundersökningen tas ur kunddatabasen.
Kundrelationschefen Marjaana Saarikoski på SOK betonar enkät- och kunddatans betydelse i verksamhetsplaneringen. Ju bättre och noggrannare uppgifter vi har om kunderna, desto bättre anpassade tjänster kan vi ge dem. Som exempel nämner Saarikoski grundandet av en ny restaurang. Tack vara kunddata kan man först bilda sig en uppfattning om behoven och konsumtionsvanorna i en stadsdel eller trakt. På basis av helhetsbilden kan man sedan besluta om det lönar sig att grunda en familjepizzeria där eller en restaurang endast för vuxna.
Enkätdata skiljer sig från annan kundrespons. En enkät planeras alltid i förväg, för det finns en tydlig målgrupp och den ger en täckande bild av den undersökta kundgruppens åsikter.
Ofta representerar responsen bara topp- och bottenskikten; de som svarar är ofta de nöjdaste eller de mest besvikna kunderna. För att utveckla verksamheten behövs både enkätdata och kundrespons.
Åsikterna gör skillnad
I S-gruppens undersökningar används alltid bara de uppgifter som kunden själv vill ge. Ägarkunden kan kontrollera sina egna personuppgifter via nätet och även förbjuda kontakter i forsknings- och marknadsföringssyfte. Enligt Marjaana Saarikoski är man mycket noga med att bevara kundernas integritetsskydd.
"Det är också viktigt att kunderna upplever att deras deltagande och åsikter är betydelsefulla. I fråga om enkäter innebär det att resultaten verkligen används vid planering av verksamheten. Om svaren inte verkar ha någon inverkan, tröttnar folk på att delta", säger Saarikoski.
"Kontinuitet genom upprepade enkäter är viktig, för den visar olika trender", tillägger hon.
Enligt Saarikoski förhåller sig ägarkunderna i allmänhet positivt till enkäter, eftersom dessa gynnar deras egna intressen.
Den lämpliga metoden beror på situationen, målgruppen och frågeformulärets längd.