Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

#KiraDuuniin gav jobb

Teksti:
Sisko Savonlahti
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 25.2.2016
|
Muokattu: 31.8.2020
När Kira Hagström, som är proffs på sociala medier, blev uppsagd förra sommaren tappade hon inte modet. Hon lade ut videon #KiraDuuniin på nätet och vips började telefonen ringa.

Kira Hagström, 28, drog på sig gummistövlarna och hängde hörlurarna runt halsen. Dagen var som vilken semesterdag som helst, med det undantaget att hon strax innan hade fått besked om att hon blivit uppsagd från sin arbetsplats där hon ansvarade för ett finländskt spelföretags digitala marknadsföring och synlighet i sociala medier. Företaget sade upp hela sin personal.

"Min mor uppmanade mig att inte hänga läpp och skickade därefter ut mig i blåbärsskogen", säger Kira.

Väl ute i skogen slog hon på musiken och lät telefonen slinka ner i fickan – det var dags att låta de sociala medierna vila.

Som fisken i vattnet

Kira blev biten av Internet som tonåring. Fram till dess hade hon främst umgåtts med sig själv och ibland till och med känt ett visst utanförskap. Nätet öppnade en helt ny värld.

"Jag bodde i Karleby, lyssnade på rapmusik och talade svenska. Det fanns helt enkelt väldigt få tonåringar med min profil", säger hon.

Nätet med dess olika fora för intressedelning och umgänge erbjöd Kira hjälp i nöden. Hon började med att skapa konton i Irc-galleriet, MySpace och Facebook. I takt med att de sociala medierna spred sig uppstod ett behov av människor som rör sig som fisken i vattnet i cybervärlden, det vill säga människor som Kira.

År 2007 började Kira studera internationell handel, vilket småningom ledde till att hennes jobb i restaurangvärlden förbyttes i reklamuppgifter och digital marknadsföring. Före den oväntade uppsägningen arbetade hon ett år i spelbranschen.

"Jag stortrivdes med jobbet och därför kändes det extra tungt att bli uppsagd. Fastän jag visste att jag hade skött jobbet väl grubblade jag över om jag borde ha handlat annorlunda", säger Kira.

Där hon stod bland blåbärsriset beslöt hon sig för att följa sin mors råd och inte hänga läpp.

"Jag valde att glömma uppsägningen och rikta blicken framåt", säger hon.

"Hej, jag heter Kira!"

Veckan efter uppsägningen skickade Kira ett antal jobbansökningar per e-post, men eftersom hon ville arbeta inom segmentet sociala medier slogs hon av tanken att dessa kanske vore ett bättre forum för en jobbansökan.

"Jag hade sett jobbansökningar på bland annat Twitter, men som proffs inom området digital marknadsföring och sociala medier visste jag att väldigt många tittar på nätvideor. Jag beslöt mig för att göra en jobbansökningsvideo", säger hon.

Kira började med att kartlägga innehållet i en traditionell jobbansökan och funderade sedan på hur hon kunde berätta det väsentliga på bara en minut. Videon fick inte vara längre än så eftersom ingen ger sig tid att titta på långa presentationer. Målgruppen hittade hon via Twitter.

"Facebook finns till för mina vänner och släktingar, men många företagare följer mitt Twitterkonto", säger hon.

Sommarstugans enfärgade vägg lämpade sig utmärkt som fond. Kira lyfte ner en störande tavla, riggade upp kameran och startade inspelningen.

"Hej, jag heter Kira och jag söker jobb!" En timme och 15 tagningar senare var videon #KiraDuuniin färdig.

Kira lade ut videon på YouTube och visade den för sina föräldrar och några vänner. Fastän alla tyckte att hon uppträdde naturligt var hon själv skeptisk till resultatet. I andanom såg hon hur någon hade gjort en löjeväckande animation av videon.

"Jag visste att tongångarna på Internet kan vara både råa och grymma, men jag tröstade mig med att jag åtminstone hade försökt", säger hon.

Följande dag länkade Kira videon till Twitter, slog av laptopen och skämde bort sig med en stor portion glass.

Farhågorna visade sig vara obefogade: Videon delades 140 gånger via Twitter och sågs av över 2 000 ögonpar på YouTube. Kira fick många uppmuntrande och berömmande kommentarer av både bekanta och obekanta människor och, bäst av allt, flera jobberbjudanden.

"Jag blev uppringd av cirka 20 potentiella arbetsgivare som hade sett min video", säger hon.

Följande vecka hade Kira hela nio arbetsintervjuer.

"Jag fick höra att mitt tilltag återspeglade min personlighet och driftighet på ett utmärkt sätt och att valet av de sociala medierna som spridningskanal var ett fräscht grepp. Jag hade med andra ord redan visat vad jag går för", säger hon med ett brett leende.

Ökat självförtroende

Efter den lyckade intervjurundan kunde Kira välja och vraka bland jobberbjudandena. Valet föll på ett företag i vilket hon skulle planera digitalt innehåll för olika uppdragsgivare. När hon klev ombord första september hade hon varit arbetslös i två veckor.

I dag arbetar Kira inom segmentet sociala medier på en kommunikationsbyrå. Många har frågat hur hon gick till väga när hon sökte jobb och därför har hon låtit sin video vara kvar på Internet.

"Jag hoppas att videon hjälper andra som söker jobb", säger hon.

Hon berättar att videon och det positiva utfallet ökade hennes självförtroende avsevärt.

"Den största segern var nog att jag vågade lita på min vision", avrundar Kira Hagström.

Kira Hagström, 28

Mitt mott: Lita på dig själv. Det är du som måste leva med dina beslut.

Jag skrattade senast: När jag berättade för min mor att musklerna är så ömma efter ett träningspass att jag knappt kan gå i trappor.

En fadäs som har lärt mig mycket: Jag snäste av en kompis som råkade ringa när jag var jäktad. Jag insåg att jag hade gjort fel och att man inte alltid behöver anträffbar.

Något jag aldrig har berättat: Jag åt tre chokladkakor förra helgen. I allmänhet äter jag hälsosamt, men den här gången ville jag skämma bort mig.

Något jag vill lära mig: Att ersätta en del av de nättexter jag läser med riktiga böcker. Jag tror att det skulle vidga mina vyer och utveckla mitt språk.

Lyckas med jobbansökningsvideon – Kiras 5 tips

  1. Var naturlig. Den som står i beråd att anställa en person söker i allmänhet både kompetens och lämplig läggning. En videosnutt återspeglar personligheten betydligt bättre än en traditionell jobbansökan.
  2. Ha rätt inställning: Här är jag och detta kan jag – anställ mig! Det är minsann inget illa i att söka jobb och sälja sitt kunnande.
  3. Uppge din e-postadress och ditt telefonnummer. Många potentiella arbetsgivare föredrar att ringa framom att formulera och skicka e-postmeddelanden.
  4. Videon bör vara enkel och tydlig. Välj en neutral fond och klä dig prydligt men inte överdrivet. Syftet med videon är att presentera din personlighet och dina kunskaper, inte ditt utseende.
  5. Alla gör fel. Om något går på tok eller du säger något mindre lyckat under inspelningen kan du korrigera misstaget vid följande tagning.

"Jag hade redan visat vad jag går för."