Kira Hagström, 28, drog på sig gummistövlarna och hängde hörlurarna runt halsen. Dagen var som vilken semesterdag som helst, med det undantaget att hon strax innan hade fått besked om att hon blivit uppsagd från sin arbetsplats där hon ansvarade för ett finländskt spelföretags digitala marknadsföring och synlighet i sociala medier. Företaget sade upp hela sin personal.
"Min mor uppmanade mig att inte hänga läpp och skickade därefter ut mig i blåbärsskogen", säger Kira.
Väl ute i skogen slog hon på musiken och lät telefonen slinka ner i fickan – det var dags att låta de sociala medierna vila.
Som fisken i vattnet
Kira blev biten av Internet som tonåring. Fram till dess hade hon främst umgåtts med sig själv och ibland till och med känt ett visst utanförskap. Nätet öppnade en helt ny värld.
"Jag bodde i Karleby, lyssnade på rapmusik och talade svenska. Det fanns helt enkelt väldigt få tonåringar med min profil", säger hon.
Nätet med dess olika fora för intressedelning och umgänge erbjöd Kira hjälp i nöden. Hon började med att skapa konton i Irc-galleriet, MySpace och Facebook. I takt med att de sociala medierna spred sig uppstod ett behov av människor som rör sig som fisken i vattnet i cybervärlden, det vill säga människor som Kira.
År 2007 började Kira studera internationell handel, vilket småningom ledde till att hennes jobb i restaurangvärlden förbyttes i reklamuppgifter och digital marknadsföring. Före den oväntade uppsägningen arbetade hon ett år i spelbranschen.
"Jag stortrivdes med jobbet och därför kändes det extra tungt att bli uppsagd. Fastän jag visste att jag hade skött jobbet väl grubblade jag över om jag borde ha handlat annorlunda", säger Kira.
Där hon stod bland blåbärsriset beslöt hon sig för att följa sin mors råd och inte hänga läpp.
"Jag valde att glömma uppsägningen och rikta blicken framåt", säger hon.