Kinesisk kål som i Beijing

27.10.2016
0 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Kinesisk kål som i Beijing

Kinesisk kål gör sig allra bäst i varma rätter. I synnerhet den sötsura orientaliska smakvärlden framhäver dess milda smak.

Ingredienser

4 portioner
1 1 (ca 500 g) kinesisk kål
2 1 - 2 chilifrukt
3 4 vitlöksklyftor
4 2 cm färsk ingefärarot
5 2 msk olja
6 2 tsk farinsocker
7 2 msk sojasås
8 1 - 2 msk citronsaft
9 3 msk hackad gräslök
10 1 msk sesamfrö
11 nypa salt
12 nypa svartpeppar

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 6 g 24 g
Protein 3 g 12 g
Fett 8 g 33 g
Kostfibrer 2 g 6 g
Energi kJ 466 1865
Energi kcal 112 446

Receptinformation

Ruokavalio Gluteeniton, Laktoositon, Maidoton, Munaton, Kasvis, Vegaani
Pääruoka-aine Kasvikset
Ruokalajit Lisäkkeet, Edullinen

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Lossa kålbladen från varandra. Skölj bladen och torka dem med papper. Skär bladen i rätt stora bitar. Hacka eller skiva chilin. Riv ingefäran. Hacka vitlöksklyftorna.
Hetta upp en msk olja i en wok, stek hälften av kålen snabbt mjuk och ta den ur pannan. Häll i mer olja, stek resten av kålen. Töm pannan. Häll ännu en skvätt olja i woken, tillsätt chili, vitlök och ingefära. Stek ett ögonblick. Tillsätt socker, soja och citronsaft. Koka upp blandningen. Lägg kålen tillbaka i pannan, vänd den ett ögonblick i såsen. Toppa med hackad gräslök och sesamfrön.

Text
Foto Laura Riihelä
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5