Japansk rödkålsomelett okonomiyaki

27.12.2017
1 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Japansk rödkålsomelett okonomiyaki

Den lättlagade japanska omeletten blir färdig på en kvart och smakar alla – med ketchup eller kryddad med chilisås. Den här versionen innehåller en rejäl portion krispig rödkål.

Ingredienser

4 portioner
1 1 l hackad rödkål
2 4 stjälkar salladslök
3 1 kruka koriander
4 6 ägg
5 2 msk vatten
6 3 msk sojasås
7 3 tsk sesamolja
8 4 msk rybsolja för stekning
Dessutom
1 1 stjälk salladslök
2 2 msk majonnäs
3 1 msk chilisås eller ketchup

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 6 g 25 g
Protein 13 g 52 g
Fett 38 g 154 g
Kostfibrer 2 g 9 g
Energi kJ 1 752 7010
Energi kcal 419 1675

Receptinformation

Ruokavalio Gluteeniton, Laktoositon, Maidoton, Kasvis
Pääruoka-aine Muna
Makuja maailmalta Aasialainen
Ruokalajit Pääruoat, Aamu-, väli- ja iltapalat, Edullinen

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Skär kålen i tunna strimlor. Mjuka upp kålen genom att pressa den några ögonblick med händerna och lägg den i en bunke. Hacka salladslöken och koriandern, tillsätt i bunken. Tillsätt äggen och vattnet. Krydda med sojasås och sesamolja. Rör om.

Hetta upp 1 msk olja i en nonstick-belagd panna (diam. ca 22 cm). Häll en fjärdedel av omelettsmeten i pannan och stek 5 minuter på medelgod värme. Vänd och stek 3–5 minuter. Stek resten av omeletterna på samma sätt.

Lägg omeletterna på var sin tallrik, spritsa lite majonnäs och chilisås  över och toppa med hackad salladslök (och koriander).

Text
Foto Panu Pälviä
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5