"Jag är mer än nöjd över att få jobba i Kolis storslagna landskap. Jag har naturligtvis vant mig vid den vackra omgivningen, men jag blir ständigt påmind om den unika miljön av kunderna. Landskapet är hänförande året runt. Efter höstens "ruska" väntar jag med iver på snön och ljudet från gästernas skidpjäxor.
När jag började arbeta i hotellreceptionen svor jag på att aldrig bli servitör, men efter några år flyttade jag till restaurangen. I dag trivs jag som fisken i vattnet. Som skiftchef och förman ansvarar jag för en stor del av bakgrundsarbetet, för bemanningen och för personalens välbefinnande.
Kundbetjäningen får inte bli rutinartad. Det gäller att ha spelsinne och att vara lyhörd för gästernas behov och önskemål. När en manlig gäst härförleden inte kunde välja mellan mujkor och jägarsmörgås föreslog jag några mujkor som förrätt och jägarsmörgås som varmrätt. Dylika insatser är små för personalen, men mycket viktiga för gästerna.
En stor del av restaurangpersonalen kan också sköta receptionsuppgifter, vilket ger välkommen omväxling. I vissa fall betjänar jag gästen flera gånger under hans eller hennes vistelse hos oss: vid incheckningen, vid anskaffningen av spakort, under frukosten, under middagen och till sist vid utcheckningen – då får jag också höra feedback om vistelsen."
I denna spalt berättar anställda i S-gruppen och hos S-gruppens bonussamarbetspartner sina historier.