Hälsosammare äppel- och havrepaj

9.8.2018
12 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Hälsosammare äppel- och havrepaj

Gör pajen saftig med äppelmos och söta den med honung. Ät den med yoghurtsås smaksatt med äkta vanilj i stället för glass – överraskande gott!

Ingredienser

5 portioner
1 6 - 8 (ca 700 g) äpplen
2 3 msk flytande honung
3 4 dl (fullkorns)havreflingor
4 3 dl äppelmos
5 4 msk margarin
6 1 tsk kanel
7 0,5 tsk kardemumma
8 0,5 tsk salt
Yoghurtsås med vanilj
1 1 vaniljstång
2 2 dl naturell yoghurt
3 1 msk flytande honung

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 64 g 322 g
Protein 7 g 36 g
Fett 10 g 50 g
Kostfibrer 9 g 43 g
Energi kJ 1 603 8015
Energi kcal 383 1916

Receptinformation

Ruokavalio Munaton, Kasvis
Ruokatyypit Makeat leivonnaiset
Ruokalajit Jälkiruoat, Leivonnaiset

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

  • Värm ugnen till 200 grader. Tvätta äpplena och skär dem i ca ½ centimeter tjocka skivor. Rada äppelskivorna i en ca 24 cm rund ugns- eller pajform. Ringla 1 msk honung över dem.
  • Mät flingorna i en bunke. Tillsätt äppelmoset, oljan, 2 msk honung och kryddorna. Fördela blandningen på äpplena. Grädda ca 25 minuter i ugnen, tills ytan är gyllenbrun.
  • Tillred såsen. Klyv vaniljstången och skrapa ut fröna, lägg dem i yoghurten. Tillsätt honungen, rör om. Servera såsen till äppel- och havrepajen.
Text
Foto Tuomas Kolehmainen
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5