Glutenfritt grytbröd

11.9.2018
0 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Glutenfritt grytbröd

Ett glutenfritt grytbröd ska endast jäsa en timme. Degen kan stjälpas direkt från bunken i den heta grytan. Slutresultatet är ett bröd med frasig yta och saftigt innanmäte.

Ingredienser

1 stycke
1 4 dl vatten
2 2 tsk torrjäst
3 1 msk sirap
4 1,5 tsk salt
5 2 dl glutenfria havreflingor
6 1 dl boveteflingor
7 3 dl mörk glutenfri mjölblandning (t.ex. Sunnuntai)
8 2 dl glutenfri mjölblandning

Näringsinnehåll

Recept
Kolhydrater 334 g
Protein 37 g
Fett 11 g
Kostfibrer 16 g
Energi kJ 6717
Energi kcal 1605

Receptinformation

Ruokavalio Gluteeniton, Laktoositon, Maidoton, Munaton, Kasvis, Vegaani
Ruokatyypit Suolaiset leivonnaiset
Ruokalajit Leivonnaiset

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

  • Värm vattnet lite varmare än fingervarmt. Lös torrjästen i vattnet. Tillsätt salt, sirap och flingor. Rör i de glutenfria mjölblandningarna. Degen ska vara ganska lös.
  • Låt degen jäsa en halv timme i rumstemperatur under plastfilm.
  • Lägg en gryta med lock (2–3 l) i ugnen, ställ ugnen på 225 grader.
  • Ta grytan ur ugnen då både ugnen och grytan har hettats upp; pensla grytans inneryta med olja. Skrapa den rätt lösa degen till ett ”klot” med en degslickare och stjälp den sedan direkt i den heta grytan. Lägg på locket, ställ grytan i ugnen till 30 minuter. Ta bort locket och grädda brödet ännu 15 minuter,, tills det har fått vacker färg. Stjälp upp det färdiga brödet på ett galler att svalna.
Text
Foto Kaisa Jouhki
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5