1. Vänj barnet vid vegetabilier i späd ålder
Grunden till våra kost- och smakvanor läggs när vi är små. Barn under ett år kan med fördel vänjas vid vegetabiliernas mångsidiga smakvärld. Fastän amningen fortgår kan man börja ge barnet fast föda i små portioner (1–2 teskedar åt gången) när det är 4–6 månader gammalt.
Barnets första fasta föda utgörs i allmänhet av mild grönsaks-, frukt- och/eller bärmos. Potatis är den vanligaste inkörsporten, men det lönar sig att inkludera också morot, blomkål, broccoli, majs, gurka, palsternacka, ärter, batat, jordgubbe, hallon, blåbär, nypon, lingon, äpple, banan, plommon, päron och persika i kosten.
2. Förstå barnets fördomar
Många barn förhåller sig skeptiskt till bland annat beska och syrliga smaker. Neofobi eller motvilja mot nya smaker och rätter förekommer allmänt i 2–3-årsåldern. Uppmuntra barnet att pröva nya smaker – misströsta inte om barnet till en början spottar ut till exempel lingon eller broccoli. Genom att låta barnet pröva samma livsmedel upprepade gånger vänjer man det vid udda och främmande smaker.
Det går i allmänhet lättare att introducera en ny grönsak eller frukt om den serveras tillsammans med någon bekant smak. Servera vegetabilier regelbundet trots att de inte alltid når magen. Tänk på att neofobin i allmänhet lindras om barnet ser och kommer i kontakt med nya livsmedel.
3. Välj enkla smaker
Låt barnet vänja sig vid nya smaker en åt gången. Många barn förhåller sig skeptiskt till sallader, men äter gärna de ingående vegetabilierna om de serveras separat. Förutsättningen för mångsidiga smakvanor är att barnet ges tid att bekanta sig med olika smaker i lugn och ro. När modet och ivern har vuxit kan du planera och tillreda spännande blandningar tillsammans med barnet.
4. Visa exempel
Barn tar efter sina föräldrar också ifråga om smakvanor och mat: Tänk på dina egna matvanor och föregå med gott exempel. Barn till föräldrar som undviker främmande vegetabilier blir i regel skeptiska till nyheter. Varför inte slå ett slag för friskt vågande och tillsammans med barnen välja vilka nya grönsaker, frukter och bär familjen skall testa?
5. Utnyttja alla sinnen
Barn är nyfikna och använder alla sina sinnen för att bekanta sig med omgivningen och lära sig nya färdigheter. Barnets sinnen och medfödda nyfikenhet kan med fördel utnyttjas vid matfostran: Undersök hallonets yta, lyssna på det krasande ljudet från blomkål, dofta på apelsiner och andra frukter...
6. Engagera barnen i matbestyren
Låt barnen delta i planeringen av inköpslistan, handlandet och köksbestyren. Det finns uppgifter för alla åldrar: En tvååring kan tvätta äpplen och potatis, en sexåring kan riva morot och äldre barn kan delta i hela tillredningsprocessen. Maten smakar garanterat gott när man själv har lagat den!
7. Lek och lärande
Barn lär sig genom att leka och därför både kan och bör leken utnyttjas i matfostran. Varför inte gå på skattjakt i mataffären? Kom överens om färgen och/eller formen på de önskade vegetabilierna och låt barnet botanisera och leta i butikshyllan. Vad hamnar i korgen om temat är röd färg?
Om barnet fnyser åt till exempel rivna grönsaker eller skivade frukter kan man öka intresset genom att bygga något spännande av ingredienserna. Låt fantasin flöda och skapa ett nalleansikte, ett sagoträd eller ett sjörövarskepp på tallriken. Mums!
8. Sann matglädje
Det är både trevligt och givande att äta tillsammans. Lär barnen uppskatta familjens gemensamma måltider genom att göra dem intressanta och spännande. Diskutera rätterna och hitta på nya ord för de ingående smakerna. Tvinga inte barnet att äta vegetabilier genom att hota eller muta, men uppmuntra till och beröm modiga försök. Negativa upplevelser vid matbordet kan fördärva upptäckarglädjen och till och med väcka aversion mot olika livsmedel!