Flytande grönsallad

17.1.2018
2 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Flytande grönsallad

Kör den fruktiga salladen till smoothie, så fungerar den som både frukost och mellanmål.

Ingredienser

4 portioner
1 2 avokador
2 4 apelsiner
3 2 syrliga äpplen
4 2 limefrukter
5 1 kruka mynta
6 4 dl (mineral)vatten
7 2 msk honung eller sirap
Dessutom
1 1 dl solrosfrön
2 4 msk honung eller sirap
3 0,25 tsk (¼ tsk) salt
4 1 apelsin

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 56 g 224 g
Protein 9 g 37 g
Fett 25 g 100 g
Kostfibrer 12 g 50 g
Energi kJ 2 065 8259
Energi kcal 494 1974

Receptinformation

Ruokavalio Gluteeniton, Laktoositon, Maidoton, Munaton, Kasvis
Ruokalajit Aamu-, väli- ja iltapalat

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Rosta solrosfröna 1 minut i torr het panna. Tillsätt 4 msk honung och låt den smälta. Stek ett par minuter under omröring. Tillsätt saltet och bre ut fröna på bakplåtspapper. Låt dem svalna.

Klyv avokadorna, ta bort kärnan och gröp ur fruktköttet. Skala och stycka apelsinerna och äpplena, tillsätt med avokadon. Tvätta en lime och riv skalet. Pressa saften ur bägge limefrukterna. Hacka myntan. Tillsätt lime, mynta, mineralvatten och honung till frukterna, kör.

Fördela smoothien i skålar. Garnera med apelsinklyftor och honungsöverdragna frön.

Text
Foto Panu Pälviä
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5