Ett schampo med traditioner

17.12.2014
0 betyg
Ett schampo med traditioner

Linna Shampoo, som tillverkas i Finland, har behandlat håret milt i över ett halvt sekel.

Knäpp, korken öppnas och en ljuv syrendoft strömmar ut ur flaskan. Linna Shampoo har en mild blomdoft, som hör till den finländska paletten av upplevelser, precis som den skarpa salmiaksmaken eller mjuk kramsnö i handen. Vi är inte i någon stugbastu, utan i KiiltoClean Oy:s fabrik, som ställvis liknar mera cockpiten i en rymdfarkost än en kosmetikafabrik.

Även om ingredienserna till Linna Shampoo beställs från olika länder, tillverkas den nyligen 50 år fyllda produkten från början till slut i finländska Åbo.

Trots sina traditioner tillverkas Linna Shampoo med moderna apparater och till exempel kontrollen av ingrediensmängderna är helt automatiserad. Schampot får mogna i en 5 000 liters behållare av rostfritt stål. Innan produkten tappas på flaska kontrolleras varje sats noggrant. Under en tre dygn lång mikrobiologisk odling tillsätts vid behov syra eller bas för att uppnå ett neutralt pH-värde.

Ingenting i Linna Shampoos sammansättning är slumpmässigt. Till exempel schampots viskositet och skummighet ska vara av en viss typ, för att konsumenten ska acceptera produkten. Kemisterna har strävat efter en låg skummighet i sitt utvecklingsarbete.

Det susar, surrar och smäller oavbrutet i produktionshallen.

"Man vänjer sig vid ljudet!" hojtar Jenni Haanperä glatt bakom sina skyddsglasögon.

"På fredagarna, då trycket i produktionslinjerna minskas tillfälligt, verkar tystnaden helt konstig."

De tomma flaskorna korkas igen och sätts på transportbandet för hand. Av ekologiska skäl placeras de färdiga produkterna efter plastöverdragningen på kartongunderlag, inte i lådor. Detta minskar betydligt på mängden förpackningsavfall och underlättar hanteringen av produkten i butiken.

Skonsam från början

Trots att Linna Shampoo som produkt är en klassiker, inklusive mottot "Tvättar utan tårar", har det en händelserik historia. Tvättkulturen har förändrats i snabb takt sedan produkten lanserades år 1962. Då tvättade finländarna håret med en hemmagjord tvålbit och till och med tallsåpa. Den personliga hygienen sköttes snarare varje vecka än dagligen.

Linna Shampoo var inte det första hårtvättmedlet på marknaden, men uppfyllde konsumenternas nya önskemål om ett mildare schampo. Receptet togs fram tillsammans med arkiatern Arvo Ylppö, överläkare på Barnets Borg. Barnen var ju den främsta målgruppen för produkten, men snart började  även föräldrarna vilja använda den.

Under årtiondenas lopp har schampotillverkarna satsat i synnerhet på produkternas hållbarhet. Branschen regleras noggrant av EU:s kosmetiklagstiftning. Dessutom för Allergi- och astmaförbundet statistik över sensibiliseringssymtom för konserveringsmedel. Därför är inte heller  Linna Shampoos recept likadant som det ursprungligen var.

"Bestämmelserna har anpassats i takt med ökade kunskaper. Att tillverka ett schampo helt utan konserveringsmedel och samtidigt lyckas med en mikrobiologisk riskhantering skulle ändå vara en stor utmaning", betonar produktutvecklingskemisten Juha Issakainen.

I klassikerschampot har nu lagts till – efter en lång tids övervägande – en ny, vårdande ingrediens. Enbart renhet räcker nämligen inte längre för den som tvättar håret, och som även vill känna att håret fått vård. I företaget vet man vad konsumenterna kräver av ett perfekt schampo.

"En viktig egenskap är att kunna kamma vått hår, och att kammen dras lätt genom håret. Dessutom får håret inte bli elektriskt då det torkar. Å andra sidan får det inte finnas för mycket vårdande ämnen, då känns håret tungt, och blir svårare att forma", förklarar Juha Issakainen.

För att uppnå ett slätt slutresultat måste man ändå välja att inte sky några medel. Till skillnad från många salongsprodukter innehåller Linna Shampoo inte silikon.

Linna Shampoo är det mest sålda schampot i antal liter i Finland.

Jenni Haanperä

Jenni Haanperä matar upp flaskor på transportbandet.

Esa Laakio och Hanna-Mari Saarela

Kvalitets- och lagstiftningschef Esa Laakio och laborant Hanna-Mari Saarela justerar pH-värdet i ett parti produkter. Arbetsskedet är en del av kvalitetskontrollen.

Förpackningslinjen

Efter att produkterna plastats samlas de på kartongunderlag, vilket minskar förpackningsavfallet.

Sari Suominen

Sari Suominen arbetar vid förpackningslinjen.

Förmånligt pris lockar

Linna Shampoos doft är oförändrad, men flaskans utseende har varierat över tid. Den nuvarande flaskan, som designats av Emma Kosonen, lanserades under senaste årtionde. I utformningen har även användningssituationen beaktats: flaskan ska kunna greppas stadigt med tvålhala händer.

Trots att produkten anpassats, har troheten mot varumärket förblivit stark, för statistiken visar att Linna Shampoo är det mest sålda schampot i antal liter i Finland. Produktens huvudmålgrupp är prismedvetna vuxna, oavsett ålder och livssituation.  

"Konkurrensen i branschen är verkligt hård", påpekar produktchefen Merja Lindström.

"Det finns en mycket stor mängd produkter på marknaden. Multinationella tillverkare satsar i första hand på schampon för olika hårtyper, men Linna satsar även i fortsättningen på ett prisvärt schampo med mild sammansättning, som passar alla hårtyper."

Linna Shampoo
Text:
Foto: Suvi Elo
Arvioi artikkeli (sv)

Betygsätt

1/5 5/5