Butternutpumpa- och pärongratäng

9.9.2018
2 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Butternutpumpa- och pärongratäng

Mild butternutpumpa och saftigt päron är gott i en ugnsgratäng – i synnerhet tillsammans med läcker getost.

Ingredienser

7 portioner
1 1 butternutpumpa
2 4 päron
3 2 rödlökar
Sås
1 4 msk margarin
2 4 msk vetemjöl
3 5 dl mjölk
4 1 paket (200 g) getost
5 1 lagerblad
6 2 tsk torkad rosmarin
7 0,5 tsk salt
8 0,25 tsk (¼ tsk) vitpeppar

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 22 g 153 g
Protein 11 g 75 g
Fett 12 g 85 g
Kostfibrer 10 g 71 g
Energi kJ 1 019 7130
Energi kcal 243 1704

Receptinformation

Ruokavalio Munaton, Kasvis
Pääruoka-aine Kasvikset
Ruokalajit Pääruoat, Lisäkkeet

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

  • Ställ ugnen på 180 grader. Skala pumpan, klyv den och ta bort kärnorna. Skär pumpan i bitar på ca 2 x 2 cm. Klyv päronen, ta bort kärnhuset och skär varje halva i 4 klyftor. Skala och hacka lökarna.
  • Smält margarinet i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt mjölet och rör om tills redningen är slät, 1–2 minuter. Tillsätt mjölken i en tunn stråle under ständig kraftig vispning. Smula hälften av osten i såsen. Tillsätt lagerbladet. Koka upp såsen, sjud den på svag värme ca 5 minuter; rör om då och då. Krydda med rosmarin, salt och peppar.
  • Lägg pumpa, lök och päron i en hög ugnsform eller fördela dem i portionsformar. Ringla såsen över ingredienserna. Toppa med resten av osten skuren i skivor.
  • Tillred gratängen 30–40 minuter i ugn, tills ytan blir lätt brynt och pumpan känns mjuk.
Text
Foto Tuomas Kolehmainen
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5