Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Behändigt från butiken

Teksti:
Jenni Uusilehto
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 24.3.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
Allt fler finländare köper blommor i dagligvaruaffären. De viktigaste köpkriterierna är utseendet, kvaliteten och priset.

S-gruppens kundpanelsundersökning visar att över 30 procent av kunderna köper blommor i super- och hypermarketarna.

"Marketarnas blomförsäljning har stor tillväxtpotential eftersom allt fler finländare upplever dagligvaruaffärerna som naturliga inköpsställen för blommor", säger SOK:s sortimentschef Heidi Keränen.

Kunderna uppskattar behändigheten, snabbheten och förmånligheten i marketarna, men de viktigaste kriterierna är ändå blommornas kvalitet och utseende.

"Behändigheten är viktig, men kunderna väljer alltid blommor med ögonen. Blommornas kvalitet måste vara hög", säger Heidi Keränen.

Blommor är säsongsvaror. Inför påsken köper kunderna främst gula, vita och orangefärgade blommor. Gul narciss är den överlägset populäraste påskblomman, men kunderna köper också pärlhyacinter, våreldar, krysantemer och rosen­begonior till påskbordet.

På våren pryder många sina hem med tulpaner och snitt- och krukrosor.