Bättre pasta carbonara

14.5.2018
2 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Bättre pasta carbonara

Grönkålen steks knaprig under baconskivorna och ger pastan fiber, järn och C-vitamin.

Ingredienser

6 portioner
1 100 g grönkål
2 100 g bacon
3 4 ägg
4 2 dl mjölk
5 2 dl riven ost
6 400 g fullkornsspaghetti
7 0,5 tsk grovmalen svartpeppar

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 47 g 280 g
Protein 21 g 127 g
Fett 18 g 109 g
Kostfibrer 2 g 15 g
Energi kJ 1 831 10985
Energi kcal 438 2625

Receptinformation

Ruokatyypit Pastaruoat
Pääruoka-aine Sianliha
Ruokalajit Pääruoat

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

  1. Värm ugnen till 225 grader. Skölj grönkålen, klappa bladen torra med hushållspapper. Avlägsna de hårda bladnerverna och fördela bladen på bakplåtspapper på en plåt.
  2. Skär baconskivorna i fyra bitar. Fördela dem över grönkålen. Stek på mittfalsen ca 10 minuter tills baconen är brynt och grönkålen frasig.
  3. Blanda ägg, mjölk och riven ost i en bunke.
  4. Koka spaghettin enligt anvisningen på förpackningen. Lät den kokta pastan rinna av i ett durkslag, häll tillbaka i kastrullen. Blanda äggblandningen i pastan.
  5. Tillsätt bacon och grönkål. Krydda med peppar. Toppa eventuellt med t.ex. riven parmesanost.

Tips:

Rör i en ask pärltomater, så blir rätten lite lättare.

Text
Foto Panu Pälviä
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5