Bagels

17.5.2015
3 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Bagels

Ingredienser

15 stycken
Deg
1 5 dl vatten
2 50 g jäst
3 1,5 msk socker
4 1 - 2 tsk salt
5 14 dl vetemjöl
6 0,5 dl rybsolja
Kokspad
1 4 l vatten
2 2 msk sirap
På ytan
1 sesam- eller vallmofrö

Näringsinnehåll

Stycken Recept
Kolhydrater 46 g 685 g
Protein 6 g 93 g
Fett 4 g 56 g
Kostfibrer 2 g 32 g
Energi kJ 1 019 15285
Energi kcal 244 3653

Obs! I beräkningen har inte medtagits: sesam- eller vallmofrö

Receptinformation

Ruokavalio Maidoton, Munaton, Kasvis
Ruokatyypit Suolaiset leivonnaiset
Makuja maailmalta Amerikkalainen
Ruokalajit Leivonnaiset, Aamu-, väli- ja iltapalat, Piknik, Brunssi

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Smula jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt saltet, sockret och lite mjöl. Vispa ett ögonblick. Arbeta resten av mjölet och oljan i degen. Låt degen jäsa ca 45 minuter på varmt ställe under duk. Forma degen till en stång, dela stången i 15 delar. Forma varje bit till en ca 20 cm lång stång. Forma kringlor av stängerna, gör skarven stadig och obemärkt. Jäs 15 minuter under duk. Koka upp vatten i en stor kastrull, smaksätt med sirap. Koka ett par kringlor åt gången i bara ca 10 sekunder, så jästen inte dör. Lägg kringlorna på bakplåtspapper med en hålslev och strö genast frö på ytan. Grädda ca 15 minuter på mittfalsen i 225 grader, eller tills ytan blir vackert gyllenbrun. Klyv och fyll de avsvalnade kringlorna.

Text
Foto Laura Riihelä
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5