Avokado- och rädissallad

26.5.2017
0 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Avokado- och rädissallad

Börja med dressingen till den sommarlätta salladen. Själva salladen ska tillsättas i dressingen strax innan kalaset börjar.

Ingredienser

7 portioner
1 2 avokador
2 1 lime
3 1 knippe rädisor
4 en bit vattenmelon
5 1 gurka
6 200 g frisésallad
7 2 stjälkar salladslök
8 1 chilifrukt
9 2 msk olivolja
10 1 tsk flingsalt
11 0,5 tsk grovmalen svartpeppar

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 4 g 27 g
Protein 2 g 15 g
Fett 11 g 75 g
Kostfibrer 4 g 26 g
Energi kJ 503 3522
Energi kcal 120 842

Receptinformation

Ruokavalio Gluteeniton, Laktoositon, Maidoton, Munaton, Kasvis, Vegaani
Ruokatyypit Salaatit
Pääruoka-aine Kasvikset
Ruokalajit Lisäkkeet

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Klyv och kärna ur avokadorna. Ta en halv avokado åt sidan. Skär resten i skivor. Pressa saften av en halv lime i en bunke. Skär av rädisornas blast. Skölj och skiva rädisorna. Lägg den fräschaste blasten i ett durkslag. Skölj och torka dem noga. Hacka blasten. Stycka melonen och gurkan. Skölj sallaten och låt den rinna av. Hacka salladslöken. Klyv chilin, avlägsna fröna, skiva fruktköttet.

Skrapa avokadohalvans fruktkött i en stor bunke. Krossa det med en gaffel. Pressa i saften av en halv lime. Tillsätt den hackade blasten, hälften av chilin, oljan, salt och svartpeppar. Rör om. Tillsätt sallaten och grönsakerna. Blanda med lätta lyftande tag, strö på lite svartpeppar och skivor av chili. Servera omedelbart.

Text
Foto Elvi Rista
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5