Auberginebacon och sojamajonnäs

12.4.2018
0 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Auberginebacon och sojamajonnäs

Rosta vegetarisk bacon av aubergine och blanda till en vegansk caesardressing av sojamjölk. Servera med en sallad och frasiga jättekrutonger.

Ingredienser

4 portioner
1 1 aubergine
2 0,5 tsk salt
3 2 msk sojasås
4 2 msk rybsolja
5 2 msk BBQ-sås
6 1 msk sirap
7 0,5 tsk rökt paprikapulver
Sojamajonnäs
1 1 dl sojadryck, naturell
2 2 dl rybsolja
3 2 tsk vitvinsvinäger
4 1 tsk senap
5 0,5 tsk salt
Dessutom
1 1 huvud isbergssallat
2 1 rödlök
3 0,5 kruka persilja
4 4 skivor skivor ljust bröd
5 1 msk olivolja

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 24 g 97 g
Protein 5 g 21 g
Fett 57 g 228 g
Kostfibrer 5 g 21 g
Energi kJ 2 622 10489
Energi kcal 627 2507

Receptinformation

Ruokavalio Laktoositon, Maidoton, Munaton, Kasvis, Vegaani
Pääruoka-aine Kasvikset
Ruokalajit Pikku- ja alkuruoat, Lounas

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

1. Skör auberginen på längden i tunna, möjligast jämntjocka skivor. Strö salt på bägge sidorna och rada skivorna på ett skärbräde. Låt skivorna gråta 10 minuter.

2. Ställ ugnen på 200 grader (varmluft) eller 225 grader (vanlig ugnsvärme). Torka av aubergineskivorna med hushållspapper och rada dem på bakplåtspapper på två plåtar.

3. Blanda sojasås, olja, BBQ-sås, sirap och rökt paprika i en bunke. Pensla aubergineskivorna lätt med såsen. Lägg plåtarna samtidigt i varmluftsugn, en åt gången i vanlig ugnsvärme; rosta ca 10 minuter eller tills skivorna är lätt brynta. Ta plåten/plåtarna ur ugnen, vänd skivorna och pensla dem med sås. Rosta ytterligare 5–10 minuter. Rosta dem inte alltför hårt. Ta dem ur ugnen så snart de har brynts och blivit lite knapriga. Lägg dem på galler att svalna.

4. Tillred majonnäsen. Mät sojadrycken i en stavmixerbunke. Ställ en stavmixer på bunkens botten. Tillsätt oljan i en tunn stråle i bunken medan du kör mixern. Avbryt oljetillförseln några gånger och kör blandningen helt jämn, fortsätt att hälla i olja. Tillsätt ättika och kryddor.

5. Servera t.ex. med en sallad och jättekrutonger. Skär sallaten i stora stycken, lägg i en bunke. Skala och skiva löken. Blanda löken och 2 dl majonnäs i sallaten. Rosta eller grilla brödskivorna frasiga. Pensla med olja. Lägg sallad på brödet och toppa med auberginebacon.

Tips! Servera rostade aubergineskivor vid frukosten som ett veganskt alternativ till bacon. Förvara sojamajonnäsen i kylskåp. Den blir tjockare till konsistensen, men du kan tunna ut den med lite sojadryck

Text
Foto Tuomas Kolehmainen
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5