Asiatisk Härkissallad

27.12.2016
0 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Asiatisk Härkissallad

Härkis och grönsaker blir en god sallad, dressingen av sataytyp gör salladen saftig.

Ingredienser

4 portioner
1 1 paket (250 g) preparat av bondböna (Härkis)
Sataysås
1 ingefära
2 1 vitlöksklyfta
3 1 röd chili
4 malen spiskummin
5 1 msk olja
6 1 burk (400 g) kokosmjölk
7 2 dl salta nötter
8 0,5 limesaft
9 1 msk farinsocker
Dessutom
1 1 paket (55 g) risnudlar
2 2 morötter
3 1 isbergssallat
4 1 avokado
5 0,5 gurka
6 1 rödlök
7 koriander

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 25 g 100 g
Protein 14 g 54 g
Fett 47 g 189 g
Kostfibrer 8 g 30 g
Energi kJ 2 409 9636
Energi kcal 576 2303

Obs! I beräkningen har inte medtagits: (250 g) preparat av bondböna (Härkis)

Receptinformation

Ruokavalio Laktoositon, Maidoton, Munaton, Kasvis, Vegaani
Ruokatyypit Salaatit
Pääruoka-aine Kasvikset
Makuja maailmalta Aasialainen
Ruokalajit Pääruoat

Obs! Före tillagningen lönar det sig att kontrollera på förpackningspåskriften att produkten lämpar sig för personer som följer en specialdiet.

Provat recept

Instruktioner

Tillred sataysåsen. Skala och riv ingefäran och vitlöksklyftan. Klyv chilifrukten, ta ut kärnorna och stammen. Hacka chilin. Fräs grönsakerna med spiskummin i olja.

Tillsätt kokosmjölken och de salta nötterna. Koka några minuter. Tillsätt limesaft och farinsocker.

Kör dressingen till en nästan slät puré med en stavmixer. Tillsätt Härkis i dressingen. Tillred nudlarna enligt anvisningen på förpackningen. Skala och riv morötterna eller skär dem i tunna stickor. Värm morötterna ett ögonblick med nudlarna. Häll av vattnet.

Riv sallaten. Klyv avokadon, ta bort kärnan och gröp ur fruktköttet med sked. Stycka avokadon och gurkan. Skär löken i skivor. Fördela sallat och nudelblandning i portionsskålar. Toppa med grönsakerna och Härkis. Garnera med hackad koriander.

 

Text
Foto Laura Riihelä
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5