Asiatisk Härkissallad

27.12.2016
0 betyg
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Asiatisk Härkissallad

Härkis och grönsaker blir en god sallad, dressingen av sataytyp gör salladen saftig.

Ingredienser

4 portioner
1 1 paket (250 g) preparat av bondböna (Härkis)
Sataysås
1 ingefära
2 1 vitlöksklyfta
3 1 röd chili
4 malen spiskummin
5 1 msk olja
6 1 burk (400 g) kokosmjölk
7 2 dl salta nötter
8 0,5 limesaft
9 1 msk farinsocker
Dessutom
1 1 paket (55 g) risnudlar
2 2 morötter
3 1 isbergssallat
4 1 avokado
5 0,5 gurka
6 1 rödlök
7 koriander

Näringsinnehåll

Portioner Recept
Kolhydrater 25 g 100 g
Protein 14 g 54 g
Fett 47 g 189 g
Kostfibrer 8 g 30 g
Energi kJ 2 409 9636
Energi kcal 576 2303

Obs! I beräkningen har inte medtagits: (250 g) preparat av bondböna (Härkis)

Provat recept

Instruktioner

Tillred sataysåsen. Skala och riv ingefäran och vitlöksklyftan. Klyv chilifrukten, ta ut kärnorna och stammen. Hacka chilin. Fräs grönsakerna med spiskummin i olja.

Tillsätt kokosmjölken och de salta nötterna. Koka några minuter. Tillsätt limesaft och farinsocker.

Kör dressingen till en nästan slät puré med en stavmixer. Tillsätt Härkis i dressingen. Tillred nudlarna enligt anvisningen på förpackningen. Skala och riv morötterna eller skär dem i tunna stickor. Värm morötterna ett ögonblick med nudlarna. Häll av vattnet.

Riv sallaten. Klyv avokadon, ta bort kärnan och gröp ur fruktköttet med sked. Stycka avokadon och gurkan. Skär löken i skivor. Fördela sallat och nudelblandning i portionsskålar. Toppa med grönsakerna och Härkis. Garnera med hackad koriander.

 

Text
Foto Laura Riihelä
© SOK
+ Lägg till i inköpslista (Foodie.fi)
Arvioi artikkeli (sv)
Välkommen på inköp

Betygsätt

1/5 5/5