Maten har blivit en viktig del av identiteten för många finländare. Forskarna har myntat uttrycket "identitetsätare", med vilket de avser personer som följer en mycket strikt diet och i stor utsträckning definierar sig själva och sin världsbild utgående från maten och kosten. Identitetsätarna lägger ofta ut bilder av sin mat och sina livsmedel i sociala medier såsom Facebook och Instagram.
"Identitetsätarens självförtroende och självtillit får näring av andras positiva respons och kommentarer", säger Harri Luomala som är professor i marknadsföring vid Vasa universitet.
Enligt Harri Luomala finns det inget samband mellan det mat- och kostrelaterade identitetsbyggandet och utbildningsnivån, bostadsorten eller livssituationen. Mativern kan drabba unga studerande stadsbor lika väl som medelålders bönder.
Rå mat och dieter
Finländarnas intresse för mat sammanhänger enligt Luomala med bland annat inkomstnivån och dagligvaruaffärernas sortiment. Många konsumenter kan välja nästan vilka livsmedel som helst och presentera sina val på nätet.
Nya mattrender sprids snabbt via de sociala medierna. För ett par år sedan talade alla om lågkolhydratdiet och i dag är glutenfri kost, stenålderskost och rå mat på tapeten.
Enligt Johanna Mäkelä, som är professor i matkultur vid Helsingfors universitet, handlar många av dagens mattrender mer om vad man inte äter än om vad man äter. Man väljer bort till exempel spannmålsprodukter, fett, kött eller potatis.
"Förr valde människor bort vissa livsmedel på grund av allergier, men i dag är valen i stor utsträckning etiskt eller hälsomässigt betingade", säger Johanna Mäkelä.
Hör du till en matcirkel?
Mattrender och recept sprids effektivt via bloggar och enligt Harri Luomala fungerar många populära matbloggare som opionsbildare och trendsättare.
"Bloggarna har stor inverkan på mattrenderna", säger Harri Luomala.
Johanna Mäkelä berättar att de så kallade lekmannaexperterna, vars rekommendationer avviker från de officiella rekommendationerna, spelar en allt viktigare roll i matvärlden. Hon accepterar att man ifrågasätter myndigheternas rekommendationer, men påpekar att man bör förhålla sig kritiskt till rekommendationer som förs fram i de sociala medierna.
Mativern och intresset för mat främjar bland annat hälsomedvetenheten och samhörigheten mellan människor. Johanna Mäkelä talar om matcirklar, med vilka hon avser sällskap som vurmar
för till exempel specialkaffe och människor som regelbundet träffas för att prova på nya spännande recept. För cirklarna är maten och drycken mycket mer än bara mat och dryck – de är en kär hobby och en inspirerande källa till samvaro.
Många köper varor enligt den egna identiteten och presenterar sina val på nätet.