10 tunga fakta om socker: Så här påverkar sockret din kropp

16.1.2017
3 betyg
10 tunga fakta om socker: Så här påverkar sockret din kropp

När man talar om socker tänker man kanske allra först på hål i tänderna och viktökning. Sockret påverkar dock människan på överraskande många olika sätt, läs mer nedan.

1. Medfött sockersug

Välbehag. Människan har ett medfött sug efter socker och de flesta av oss upplever välbehag när vi äter eller dricker något sött.

Socker kan ge upphov till ett emotionellt betingat funktionellt beroende, men det framkallar inte kemiskt beroende så som alkohol och droger.

2. Nästan bara kalorier

Näringsvärde. Raffinerat vitt socker ger energi, men varken vitaminer eller spårämnen (mineralämnen).

Brunt socker innehåller små mängder spårämnen, men de har ingen näringsmässig betydelse om intaget av socker följer rekommendationerna.

3. Socker lockar kariesbakterier

Tänder. Syrliga och söta livsmedel och drycker som intas som till exempel mellanmål äventyrar tandhälsan eftersom de skapar en gynnsam miljö för kariesbakterier. Karies leder till hål i tänderna.

4. Socker som del av måltiden

Blodsockret. Med blodsocker avses den glukos som finns i blodet för transport till kroppens celler. Måltidens sammansättning avgör hur snabbt de ingående kolhydraterna höjer blodsockret.

Exempelvis sockerhaltig lemonad som avnjuts på tom mage höjer blodsockret snabbare än motsvarande lemonad som konsumeras vid en måltid.

5. Söta drycker främjar övervikt

Vikten. Det är inte sockret i sig som gör att man lägger på hullet, utan sockrets höga energiinnehåll. Sötma och energiinnehåll går hand i hand, vilket innebär att söta livsmedel och drycker i regel är mycket energirika.

Söta drycker främjar övervikt eftersom de ger mycket energi och är lätta att konsumera.

6. Hjärtat gillar inte för mycket socker

Hjärtat. Rikligt intag av socker inverkar negativt på blodets kolesterol- och fettvärden, vilket kan höja blodtrycket. Förändringarna kan leda till uppkomst av så kallat metabolt syndrom och därmed ökad risk för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. 

7. Sockret främjar tysta inflammationer

Kroppen. Rikligt intag av socker kan främja så kallade tysta inflammationeri kroppen. Med tyst inflammation avses en symtomfri men propagerande inflammation i till exempel blodkärl eller tarmväggar.

Tyst inflammation ökar risken för olika kroniska sjukdomar så som diabetes typ 2 och hjärt-
och kärlsjukdomar.

8. Risk för fettlever

Levern. Rikligt intag av socker ökar risken för fettlever. Fruktos eller fruktsocker, som ingår i vanligt socker (sackaros), verkar vara särskilt skadligt i detta avseende.

Den vanligaste orsaken till fettlever är ändå så kallad bukfetma. Man behöver inte rata frukt i rädsla för fruktos, men man bör begränsa sitt intag av livsmedel och drycker med mycket tillsatt socker.

9. Mörker ökar sockersuget

Humöret. Under den mörka årstiden drabbas många av vintertrötthet och depression som ökar suget efter socker särskilt på eftermiddagen och kvällen. Sömnbrist kan också öka sockersuget. 

10. Minskat sockerintag kan lugna huden

Huden. Acne kan i viss mån förebyggas och lindras genom att minska intaget av socker och så kallade tomma kolhydrater som finns i bland annat ris, ljust bröd, sötsaker, söta bakverk, lemonad och saft.

Text
Foto Roope Permanto
Arvioi artikkeli (sv)

Betygsätt

1/5 5/5